مگس مدیترانه‌ای همچنان در باغ‌های کشور می‌پرد!

 
درحالی مسئولان سازمان حفظ نباتات از انجام عملیات مبارزه با مگس میوه مدیترانه در وسعت ۱۴هزارو ۶۵۸ هکتار در سال گذشته خبر می‌دهند که عضو هیئت‌ مدیره اتحادیه باغداران مازندران و قائم‌مقام خانه کشاورز این موضوع را به شدت رد می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مگس میوه، مگس مدیترانه و مگس مرکبات همه نام‌های آفتی است که در صورت ظهور، استقرار و عدم مقابله جدی با آن می تواند خسارتهای هنگفت اقتصادی را به کشور تحمیل کند، اما بررسی اظهارات مسئولان برخورد با این آفت و همینطور باغداران آسیب دیده از این آفت حکایتی تناقض گونه دارد.

به نظر می رسد امسال که سال تولید ملی، حمایت از کار وسرمایه ایرانی است ، مسئولان مربوطه به جای توجیه اعمال خود بی درنگ به مقابله با این تهدید که تولید ملی کشورمان را نشانه رفته است، برخیزند و تا دیر نشده از وارد شدن خسارت اقتصادی سنگین از این ناحیه جلوگیری کنند.

مگس مدیترانه با واردات بی رویه در چندسال اخیر وارد شد

براساس این گزارش، عنایت‌الله بیابانی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه باغداران مازندران و قائم‌مقام خانه کشاورز در این رابطه به مهر گفت: با توجه به مبارزه وسیعی که در دهه های ۶۰ و ۷۰ با این آفت صورت گرفت، آفت مگس میوه مدیترانه ریشه کن شد اما متاسفانه ظرف چند سال اخیر به دلیل واردات بی رویه و عدم دقت در قرنطینه محصولات وارداتی این آفت به کشور وارد شد و استقرار یافت.

قائم‌مقام خانه کشاورز با بیان اینکه سال گذشته از سوی سازمان حفظ نباتات اقدام جدی برای مبارزه با مگس میوه مدیترانه صورت نگرفت بلکه این آفت به دلیل سرمای زودرس از بین رفت، یادآور شد: در آن مقطع شرایط به گونه ای بود که حتی اعضای اتحادیه باغداران با مشورت محققان برای آگاهی کشاورزان بروشورهای علمی را منتشر کرد و درحقیقت می توان گفت که تنها بخش خصوصی با این آفت مقابله کرد.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه باغداران مازندران در عین حال تصریح کرد: البته ممکن است مسئولان سازمان حفظ نباتات جلساتی را در این رابطه برگزار کرده باشند اما مبارزه قابل توجهی با این آفت انجام نداده اند!

وی با بیان اینکه میزان خسارت به محصولات بستگی به تراکم جمعیت آفت در منطقه دارد، گفت: بطور طبیعی این آفت درهرجایی که حضور داشته باشد بیش از ۵۰ درصد میوه ها را از بین می برد.

بی توجهی وزارت بازرگانی وقت

از سویی دیگر، غلامرضا گل محمدی معاون بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در گفتگو با مهر، در تائید سخنان قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به هشدار ۵ سال گذشته موسسه گیاه پزشکی به وزارت بازرگانی وقت نسبت به عدم واردات برخی از انواع مرکبات از کشورهایی که این آفت در آنجا استقرار یافته است، یادآور شد: با توجه به خطری که از ناحیه واردات محصولات کشاورزی بویژه مرکبات احساس می شد، در سالهای ۸۶ و ۸۷ مسئولان این موسسه اقدام به ارسال نامه ای  به وزیر بازرگانی وقت کردند و به وی نسبت به واردات برخی از میوه ها که احتمال داشتن این آفت را داشتند، هشدارجدی دادند اما متاسفانه علی رغم همه این هشدارها اقدام عملی در این رابطه صورت نگرفت و از سال ۱۳۸۷ این آفت درکشور استقرار یافت.

اقدامات سازمان حفظ نباتات در مبارزه با آفت مگس مدیترانه

این اظهارات درحالی است که علی اکبر یاسینی معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات به مهر گفت: سال گذشته سازمان حفظ نباتات به صورت گسترده با این آفت در مناطق آلوده مبارزه کرد به طوریکه خسارت آنچنانی به محصولات کشاورزی وارد نشد ومیزان خسارت پائین تر از آستانه اقتصادی گزارش شد.

همچنین پیش از این رضا فتوحی رئیس سازمان حفظ نباتات گفته بود: سال گذشته به روش غیرشیمیایی و با استفاده از پروتئین هیدرولیزات در باغات شمال کشور با این آفت مبارزه شد که طی آن شاهد افزایش ۱۰درصدی تولید محصولات بودیم.

براساس آمار سازمان حفظ نباتات، اقدامات انجام شده در سال ۹۰ جهت ردیابی و کنترل آفت مگس میوه مدیترانه، عبارت است ازانجام عملیات ردیابی آفت در وسعت ۲۰۷هزارو۶۱۰ هکتار (شامل ۱۵۱هزارو ۹۴۸ هکتار در استانهای درگیر و ۵۵ هزارو ۶۶۲ هکتار در استانهای سالم کشور) ، انجام عملیات مبارزه در وسعت ۱۴هزارو ۶۵۸ هکتار ، امحای میوه های آلوده به میزان ۴۶۵ تن، کارت زرد مصرفی به میزان ۳۶ هزارو۱۶۷ عدد، تله مصرفی به میزان ۹۴ هزارو۷۵۰ عدد (شامل سراتراپ، فرمونی، مکفیل و دست ساز)، پروتئین هیدرولیزات به میزان ۳۰ هزارو۸۴۹ لیتر و سراتراپ به میزان ۳هزارو۶۹۴ لیتر بوده است. همچنین دوره های آموزش گروهی به میزان یک هزارو۳۶۵ فقره و دوره های آموزش انفرادی به میزان ۸۱ هزارو۲۵۴ فقره برگزار شده است.

همچنین میزان پراکندگی این آفت در استانهای مازندران، فارس (مناطق اصلی آلودگی)، گلستان، کرمانشاه، گیلان، آذربایجانهای غربی و شرقی و یزد می باشد.

بررسی های مهر نشان می دهد علی رغم تاکیدات مسئولان سازمان حفظ نباتات مبنی بر انجام اقدامات گسترده در مبارزه با آفت قرنطینه ای مگس میوه مدیترانه در سال گذشته، باغداران این اظهارات را قبول ندارند و معتقدند که فقط بخش خصوصی اقدام به مبارزه جدی با این آفت کرده است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.