میانجی آزادی ۴۸ زائر ایرانی + تصویر

۲۲م دیماه ،

ممتازنیوز: میانجی آزادی ۴۸ زائر ایرانی در مصاحبه‌ای اعلام کرد مخالفان سوری در ابتدای ربودن ایرانی‌ها درخواست‌های بسیار بالایی برای آزادی آنها داشتند تا سرانجام به عدد نهایی آزادی ۲۱۳۰ نفر رسیدیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، ۱۴مرداد سال قبل بود که تروریست‌های مسلح حدود ساعت ۱۱ صبح روز شنبه (به وقت محلی) با حمله به یک اتوبوس حامل زائران ایرانی، همه ۴۸ سرنشین آن را ربودند.

این گروه از زائران ایرانی قبل از عزیمت به فرودگاه، قصد داشتند تا برای زیارت خداحافظی راهی مرقد مطهر حضرت زینب(س) در حومه شهر دمشق شوند که در جاده فرودگاه ربوده شدند.

خوشبخانه با تلاش‌های فراوان دستگاه دیپلماسی و دیگر نهادهای ایرانی در خارج از کشور، دولت و ارتش سوریه روز چهارشنبه آزاد شدند و روز قبل (پنجشنبه) نیز به ایران بازگشتند. به همین مناسبت با فردی که خود را به عنوان هماهنگ کننده و واسطه آزادی این زائران بوده است دقایقی به گفتگو نشسته‌ایم که متن کامل آن به شرح ذیل است: 

اسم من «عزت شاهین» است و به عنوان هماهنگ کننده روابط دیپلماتیک و بین‌الملل فعالیت می‌کنم.

زمانی که موضوع ربودن ایرانی‌ها مطرح شد، سازمان ما درخواستی را دریافت کرد و ما گفتیم اگر موضوع زندگی انسان‌ها است، هر آنچه که در توان داریم حاضریم که انجام دهیم و از آن زمان تاکنون دیدارهای فراوانی را در دمشق و حومه دمشق، ‌تهران و ترکیه برگزار کردیم و این دیدارها ۵ ماه به طول انجامید تا به نتیجه برسیم.

وی افزود: البته هر دو طرف خواسته‌هایی داشتند و رساندن دو طرف به یک نقطه معین آسان نبود. اما با رسیدن به نتیجه، هر ۴۸ نفر آزاد شده سالم به خانه‌های خود بازگشتند. از سوی دیگر، ۲۱۳۰ نفر نیز در مقابل آزادی ۴۸ ایرانی، آزاد شدند و به خانه‌های خود بازگشتند.

عزت شاهین در ادامه سخنان خود دربارهٔ آزادی ۴۸ ایرانی،‌گفت: مخالفان سوری که ۴۸ ایرانی در اختیارشان بود در ابتدای ربودن ایرانی‌ها درخواست‌های بسیار بالایی داشتند و درخواست آزادی تعداد بسیار بالایی را داشتند اما سازمان ما و برادران ایرانی تلاش‌های فراوانی کردند تا سرانجام به عدد نهایی آزادی ۲۱۳۰ نفر رسیدیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی که آیا گروه‌های مخالف سوری در مقابل آزادی گروگان‌های ایرانی، درخواست‌های سیاسی نیز داشتند که پاسخ داد: خیر، مخالفان هیچ درخواست سیاسی نداشتند و فقط درخواست کردند که در مقابل آزادی گروگان‌های ایرانی، تعدادی از اشخاصی که اسم‌هایشان را مشخص کرده بودند نیز آزاد شوند که این درخواست را ما نپذیرفتیم و گفتیم ایرانی‌ها شهروندان غیر نظامی بودند و باید از طرف مقابل نیز شهروند غیر نظامی آزاد شود و فقط توافق دربارهٔ عدد نهایی انجام شد. 

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.