میانگین حقوق ماهانه کارکنان دولتی در تاجیکستان به ۱۱۰ دلار رسید

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری ‘اوستا’، برخی کارشناسان این ادعای کمیته آمار تاجیکستان را غیرواقعی دانسته و می گویند، میانگین حقوق ماهانه کارکنان دولت در سال گذشته میلادی حدود ۹۳ دلار بوده است.

آنها با بیان آنکه کارکنان بخش های دولتی تنها هفت درصد مردم این کشور را شامل می شوند، می گویند رقم ذکر شده بیانگر وضعیت واقعی درآمد مردم نیست زیرا بیش از ۷۰ درصد مردم در روستاها زندگی می کنند و میانگین درآمد ماهانه خانواده ها کمتر از ۳۰۰ سامانی(حدود ۷۰ دلار) است.

این کمیته اضافه کرد: درآمد فعالان بخش کشاورزی هم اکنون بین ۳۵ تا ۸۰ دلار در ماه است که بسیار کمتر از مبلغ مورد نیاز برای یک خانواده چهار نفری کشور است.

این نهاد دولتی افزود: هم اکنون مجموع بدهی دولت بابت حقوق عقب افتاده قشرهای مختلف در این کشور، با احتساب بدهی های قبلی، به حدود چهار میلیون دلار رسیده است.

کمیته آمار تاجیکستان با اعلام افزایش میانگین درآمد شهروندان تاجیک، ادامه داد: متوسط درآمد مردم این کشور از ۱۰۰ دلار در اواخر سال ۲۰۱۰ به حدود ۱۰۶ دلار در سال قبل رسیده بود.

کارشناسان می گویند، دستمزد کارگران در برخی از کشورهای آسیای میانه آنقدر ناچیز است که با وجود پایین بودن زینه های زندگی در این کشورها، دستمزدها حتی کمتر از حداقل نیاز خانوارهای کارگری در این مناطق است.

براساس گزارش کمیته آمار اتحادیه کشورهای مستقل همسود، کمترین درآمد ماهانه در میان کشورهای آسیای مرکزی متعلق به مردم تاجیکستان است.

میانگین درآمد ماهانه هر نفر در قرقیزستان ۲۱۰دلار، جمهوری آذربایجان ۲۷۸ دلار، ارمنستان ۳۷۵ دلار و روسیه ۹۴۵ دلار است.

بررسی های انجام شده در تاجیکستان نشان می دهد، حداقل درآمد ماهانه کارگران در آسیای میانه در سال گذشته میلادی رقم باور نکردنی ۱۹٫۱ دلار، بوده است.

میانگین حقوق ماهانه شاغلان در شهر دوشنبه حدود ۱۸۵ دلار و در نواحی تابعه ۸۸ دلار بوده و در استان های بدخشان، سغد و ختلان به ترتیب ۷۰، ۶۷ و ۶۰ دلار گزارش شده است.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۳۵۷۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.