میتسوبیشی ASX را بشناسید

میتسوبیشی ASX را بشناسید

عصرخودرو : RVR ، خودرو کامپکت میتسوبیشی موتورز در سال ۱۹۹۱تولید شد . میتسوبیشی نسل دوم این خودرو را در سال ۲۰۰۲ معرفی کرد و با تولید کراس اوور کامپکت این محصول در سال ۲۰۱۰ ، این مسیر را ادامه داد .

، کراس اوور تولید شده در تاریخ ۱۷ فوریه ۲۰۱۰ وارد بازار ژاپن شد و در اروپا ، استرالیا ، آمریکای لاتین و جامائیکا با عنوان میتسوبیشی ASX ( مخفف Active Sport Crossover) به فروش رسید .

طراحی این خودرو بر مبنای نمونه مفهومی میتسوبیشی CX  انجام شد که برای اولین بار در شصت و دومین نمایشگاه خودرو فرانکفورت در جولای ۲۰۰۷ به نمایش درآمده بود . از آنجا که ASX بر روی پلتفرم مشترک آوتلندر و لنسر تولید شده بود و با توجه به شباهت های ظاهری این خودروها و استفاده از ترمز و تعلیق مشابه ، سیستم ۴WD  یکسان و بسیاری از ویژگی های همسان دیگر ، آن را آوتلندر کوچک نیز نامیدند .

در مورد ظاهر ASX می توان به این نکته اشاره کرد که تشخیص تفاوت این خودرو با آوتلندر بسیار سخت است . این دو خودرو از جلو تفاوتهای بسیار جزئی ای دارند اما ظاهر ASX از عقب یادآور طراحی لنسر Sportback است ، البته با ظرافت بیشتری در طراحی خطوط .

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۲۹۵، ۱۷۷۰ و ۱۶۱۵ میلیمتر است . وزن خالص آن نیز ۱۹۷۰ کیلوگرم است و مخزنی با گنجایش ۶۰ لیتر دارد .

میتسوبیشی ASX با ۲ نوع  موتور تولید شده است . موتور بنزینی و موتور گازوئیلی که هر دو با توانایی تحرک ۲ و ۴ چرخ و حداقل میزان تولید گازهای گلخانه ای ارائه شده اند . موتور گازوئیلی ۱٫۸ لیتری این خودرو با گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر و موتور بنزینی ۲ لیتری ( مورد استفاده در لنسر ) با ۱۹۷ نیوتن متر گشتاور و توان ۱۱۰ اسب بخار فعالیت می کنند .

لازم به یادآوری است که این خودرو توانسته ۵ ستاره ایمنی را هم از موسسه تست تصادف اروپا و هم از NHTSA دریافت کند.

شاسی خودرو از نوع مک فرسون است و توسط مهندسین میتسوبیشی ، برای بالا بردن سطح کیفی عملکرد ، بازبینی و اصلاح شده است .

مصرف سوخت ترکیبی مدل ۲WD با موتور ۲ لیتری بنزین سوز ۵ دنده دستی ، ۷٫۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و ۸٫۱ لیتر برای همین موتور با مدل ۴WD می باشد . موتور گازوئیل سوز این خودرو نیز با دنده ۶ سرعته دستی ، مصرف عالی ۵٫۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را دارد .

اما داخل ASX در نگاه اول همان داخل همیشگی میتسوبیشی است . همان کنسول وسط و کنترل های تهویه هوا را ما سال ها در لنسر دیده ایم . خوشبختانه میتسوبیشی پلاستیک نرمی را به لبه های داشبورد و درها اضافه کرده است که حس بهتری را نسبت به قبل ایجاد می کند .

تجهیزات داخلی خودرو شامل فرمان الکترونیکی ؛ تهویه مطبوع ؛ رادیو و پخش کننده CD و MP3 ؛ سیستم AUX-in و ۴ بلندگوی مختلف است که در کنار روکش های نرم و خوش دوخت صندلی ها به چشم می آیند .

طراحی آرگونومیک و تجهیزات سخاوتمندانه ای مانند ۷ کیسه هوا ؛ کنترل پایداری و کشش ؛ کروز کنترل ؛ سنسور باران و هوای تاریک ؛ جهت یاب ماهواره ای ؛ هندزفری بلوتوث تلفن ؛ چراغ های Super-HiD؛ سیستم stop-start موتور ؛ ترمزهای ABS+EBD ؛ سانروف پانامرا و لوازم داخلی تمام چرم از امکانات دیگر ASX هستند .

میتسوبیشی که اوایل دهه ۹۰ در کشورمان بازار خوبی داشته این بار با همکاری شرکت آرین موتور تصمیم به وارد کردن ۴ خودرو به ایران کرده است . یکی از این محصولات ASX می باشد که به عنوان رقیبی برای خودروهایی مثل هیوندای توسان و کیا اسپورتیج ، سورنتو، سانگ‌یانگ رکستون ، کایرون و همچنین رنو کولیوس وارد بازار ایران خواهد شد . این خودرو در بازار کشورمان با موتور دولیتری بنزینی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ که صفر تا صد را در مدت زمانی فراتر از ۱۱٫۵ ثانیه طی می‌کند با امکان دستیابی به نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت ، ارائه خواهد شد . ASX احتمالا در حیطه قیمتی ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد .

یکشنبه ۲۵ تیر   ۱۷:۳۱


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.