میراث فرهنگی زنده امروز را دریابیم/ لزوم توجه مجلس به هنرمندان پیشکسوت

۲۸م اسفند ،

گزارشی دربارهٔ اهمیت توجه به پیشکسوتان هنر

˝موسسه هنرمندان پیشکسوت˝ با اهداف بسیاری تاسیس شده اما یکی از مهمترین هدف‌هایش این است که از هنرمندان پیشکسوت تجلیل و قدردانی کند و مهم ترین سوال این است که آیا این موسسه به مرحله اجرا می رسد و یا فقط در حد حرف باقی می‌ماند.

“موسسه هنرمندان پیشکسوت” جایی است که طبق اعلام مسوولان آن هنوز بودجه تعریف‌شده‌ای ندارد و در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده است اما مدیر آن برنامه‌ها و طرح‌های بسیاری دارد و در اساسنامه آن آمده است که مدت فعالیت موسسه نامحدود است. این موسسه با اهداف بسیاری تاسیس شده اما یکی از مهمترین هدف‌هایش این است که از هنرمندان پیشکسوت تجلیل و قدردانی کند.

بسیاری از هنرمندان تاسیس موسسه هنرمندان پیشکسوت را عمل نیکویی می دانند و معتقد می باشند که باید به مرحله عمل برسد در حالیکه بعضی دیگر معتقد می باشند این موسسه در مراحل ابتدایی باقی می ماند و به مرحله عمل نمی رسد.

موسسه هنرمندان پیشکسوت راه نجات هنرمندان است

میلاد کیایی، نوازنده پیشکسوت سنتور دربارهٔ موسسه هنرمندان پیشکسوت می گوید: این موسسه باید با هدف حمایت و پشتیبانی مالی از پیشکسوتان آغاز به فعالیت کند زیرا بسیاری از هنرمندان به سبب مسایل مالی از عرصه موسیقی دوری می کنند و این موسسه می تواند راه نجات پیشکسوتان باشد.البته خانه موسیقی چندین سال است که از هنرمندان حمایت می کند اما این حمایت ها باید ادامه یابد زیرا پیشکسوتان دوست دارند تا زمانیکه عمرشان کفاف می دهد اهمیت و توجه به هنرمندان را از نزدیک ببینند.

این آهنگساز در ادامه بیان می کند: تنها درخواست ما از این موسسه این است که به وعده های خود عمل کنند و حرف ها به مرحله اجرا برسد زیرا هنرمندان با دلی شکسته در کنج خانه هایشان رنج می برند در نتیجه این رنج ها باید روزی تمام شود.

آثار هنرمندان در گنجه‌ها خاک می خورد

در ادامه محمد منتشری، خواننده پیشکسوت شکل گیری موسسه هنرمندان پیشکسوت را کار زیبایی می داند و می افزاید: آثار بسیاری از هنرمندان به سبب مشکلات مالی در گنجه‌ها خاک می‌خورد؛ موسسه هنرمندان پیشکسوت می‌تواند با انتشار یافتن این آثار که میراث فرهنگی مردم است به خفظ آن کمک کند.

این خواننده در ادامه خاطرنشان می کند: موسسه هنرمندان پیشکسوت اگر با هدف حمایت از هنرمندان پیش رود می تواند بسیاری از کاستی‌ها را جبران کند، به طور مثال هنرمندان ساله‌ا تلاش می کنند و فرهنگ و هنر این مرز و بوم را به رشد و تعالی می رسانند اما در نهایت نه تنها از آنها حمایت نمی شود بلکه حتی دیگر از خاطره ها هم محو می شوند.


متولیان فرهنگی از موسسه هنرمندان پیشکسوت حمایت کنند

از سوی دیگر امین الله رشیدی، خواننده پیشکسوت معتقد است بسیاری از هنرمندان پیشکسوت در انزوا خاموش می شوند و تنها از طریق حمایت می توانیم از آنها تشکر و قدردانی کنیم ومی گوید: تاسیس موسسه هنرمندان پیشکسوت عمل نیکویی است که باید به مرحله عمل برسد، بسیاری از هنرمندان در تنهایی و فقر می میرند و موسسه حمایت از هنرمندان پیشکسوت می تواند سبب شکوفایی موسیقی شود و کاستی‌های این چند سال را جبران کند .این موسسه نیاز به حمایت دارد زیرا پایداری آن تنها از طریق حمایت متولیان فرهنگی امکان پذیر است، همچنین باید به بیمه، حقوق ثابت و تجلیل هنرمندان بیشتر توجه شود.

این خواننده در پایان تاکید می کند: به طور کلی من این موضوع را به فال نیک می گیریم زیرا تاسیس این موسسه یک کار فرهنگی در سطح بالا است.

موسسه هنرمندان پیشکسوت راهی برای شکوفایی موسیقی است

در ادامه مجید کیانی، نوازنده پیشکسوت سنتور معتقد است شکل گیری موسسه هنرمندان پیشکسوت می تواند امید را در دل هنرمندان زنده کند زیرا بسیاری از هنرمندان پیشکسوت که تعدادشان محدود است به سبب بی توجهی مردم و مسئولین از عرصه های هنری کنارگیری کرده اند و تنها وظیفه ما این است که آنها را از یاد نبریم.

مجید کیانی در ادامه تاکید می کند: موسسه هنرمندان پیشکسوت می تواند راهی برای شکوفایی دوباره موسیقی باشد زیرا موسیقی امروزی به دست جوانان افتاده است و این هنرمندان بی تجربه می باشند در صورتیکه باید پیشکسوتان آنها را راهنمایی کنند تا موسیقی به سالهای طلایی خود بازگردد.

این نوازنده در ادامه بیان می کند: مهم ترین خواسته هنرمندان این است که حمایت مالی و معنوی شوند که این حمایت ها تنها از طریق توجه مسئولین میسر می گردد، همچنین حمایت مالی می تواند موسیقی را از حالت رخوت و سستی خارج کند و عمری دوباره به این هنر گرانبها بخشیده شود.

زمان حمایت از هنرمندان فرا رسیده است

هادی منتظری معتقد است، موسسه هنرمندان پیشکسوت می‌تواند امید به آینده را در دل پیشکسوتان و هنرمندان جوان زنده کند زیرا موسیقیدانان همیشه مهجور واقع شده‌اند و حالا زمان آن رسیده است که مورد حمایت قرار گیرند.

این نوازنده کمانچه در ادامه خاطرنشان می کند: موسسه هنرمندان پیشکسوت می تواند امید به آینده را در دل پیشکسوتان و هنرمندان جوان زنده کند زیرا موسیقیدانها همیشه مهجور واقع شده اند و حالا زمان آن رسیده است که مورد حمایت قرار گیرند.

این نوازنده می افزاید: شکل گیری این موسسه دل بسیار از هنرمندان پیشکسوت را شاد می سازد زیرا این پیشکسوتان بهترین دوران زندگی خود را صرف این هنر متعالی کردند پس باید بعد از گذشت این همه سال شاهد تجلیل و قدردانی این عزیزان باشیم.موسسه هنرمندان پیشکسوت سبب می گردد تا قدر و منزلت هنرمندان شناخته شود و درخواست این پیشکسوتان این است که زحمات آنها مانند یک درخت پربار دیده شود.

هنرمندان را فراموش نکنیم

همچنین ملیحه سعیدی، نوازنده پیشکسوت قانون معتقد است، هنرمندان و پیشکسوتان حوزه موسیقی اصلا آینده‌ای ندارند و موسسه هنرمندان پیشکسوت اگر به مرحله اجرا برسد می‌تواند بسیاری از مشکلات این هنرمندان را برطرف کند.

نوازنده پیشکسوت قانون در ادامه می افزاید:همچنین این موسسه می تواند هنرمندان را در انتشار یافتن آثار آنها یاری کند زیرا بسیاری از پیشکسوتان به سبب اوضاع نامناسب اقتصادی در حوزه موسیقی ترجیح می دهند فقط برای دل خودشان ساز بزنند در حالیکه این آثار باید به گوش همه برسد زیرا میراث فرهنگی در دستان توانای این هنرمندان است.

این نوازنده در ادامه می گوید: همچنین درخواست من از مسئولین این است که هنرمندانی همچون حسن کسایی، همایون خرم، جلیل شهناز و… را جاودانه سازند و جاودانه شدن آنها تنها از طریق ساختن مستندهای هنری و فرهنگی میسر می گردد تا آیندگان بدانند موسیقی به کمک این عزیزان شکوفا شده است.

ملیحه سعیدی با اشاره به اینکه نباید هنرمندان را فراموش کنیم، خاطرنشان می کند: موسسه هنرمندان پیشکسوت باید به حقوق و بیمه هنرمندان رسیدگی کند، همچنین بودجه ای را به وام ضروری برای پیشکسوتان اختصاص دهند تا اگر هنرمندان دچار مشکل شدند این امید را داشته باشند که این موسسه از آنها حمایت می کند.

موسسه هنرمندان پیشکسوت از گنجینه های ملی حمایت کند

همچنین رشید وطن دوست دربارهٔ موسسه هنرمندان پیشکسوت می گوید: کشور ما هنرمندان بسیاری دارد که با جان و دل به فرهنگ و موسیقی این کشور خدمت کرده اند و حالا زمان آن رسیده است که مسئولین دست به دست هم دهند و از این گنجینه های ملی حمایت کنند. موسسه هنرمندان پیشکسوت نباید تنها نام این هنرمندان را یدک بکشد بلکه باید به معنای واقعی این هنرمندان را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهند زیرا هنرمندان عرصه موسیقی واقعا مظلوم می باشند و در طول تاریخ، اغلب مورد بی توجهی قرار گرفته اند.

وطن دوست در ادامه تاکید می کند: هنرمندانی بسیاری در تنهایی خاموش شدند وحرفها و آثار ارزشمندشان را با خودشان دفن شد به عنوان مثال محمد نوری از میان ما پرکشید و تنها محمد سریر بزرگداشتی را برای این هنرمند والا برگزار کرد در حالیکه می توانستیم در زمان حیات از آنها قدردانی کنیم نه زمانیکه دستشان از این دنیای فانی کوتاه است!

امید

هنرمندان بخش مهمی از جامعه امروز ما را تشکیل می دهند و بی شک پیشکسوتان این عرصه در جایگاه میراث فرهنگی کشورمان جای دارند. از این سرمایه ها جامعه ما می تواند بهره های فراوان ببرد. بنابراین توجه ویژه به این نسل گرانبها بیش از پیش ضروری می نماید.

پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.