میرسنجری: یاری قربانی مدیریت غیر اصولی شکار شد/ شکارچی جانگیر است.

محیط بان شهید یاری

دیده بان حقوق حیوانات: “اگر فکری اساسی برای مدیریت شکار نشود، محیط زیست محکوم به تقدیم کردن ایثارگران دیگری مثل یاری است”، این جمله را دکتر میرمهرداد میرسنجری رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ملایر می گوید. میر سنجری استاد عبدا… یاری در این دانشگاه بوده، و خود را به نوعی دوست یاری می داند.
میرسنجری در گفت و گو با خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران (ایرن) قتل مهندس یاری را محکوم کرده و این اتفاق را حادثه ای ناگوار برای جامعه دوستدار محیط زیست کشور می داند. ایشان در حالی که از شکارچی با نام “جانگیر” یاد می کند ادامه می دهد: عمل شکارچی گرفتن جان حیات وحشی است که خدا به آنها جان داده است، پس بی انصافی نیست که شکارچی را “جانگیر” بنامیم. یاری همواره تمام تلاشش را برای مبارزه با شکارچیان متخلف به کار می بست و در نهایت جان خود را نیز در این راه تقدیم کرد. یاری الگویی است برای حافظان محیط زیست ایران.
وی افزود: به علت نزدیکی دانشگاه ملایر با منطقه حفاظت شده لشگردر، به نوعی این منطقه به عنوان آزمایشگاه طبیعی دانشجویان محیط زیست به شمار میرود و مرحوم مهندس یاری با سعه صدر همواره پذیرای طالبان علم بود و تمام تلاشش را برای کمک و معرفی این منطقه به دانشجویان به کار می بست.
از میرسنجری پرسیدم که چه عاملی را دلیل اصلی این همه تلاش محیط بانان برای حفاظت از محیط زیست میداند؟ در پاسخ گفت: بدون شک چیزی جز عشق به طبیعت نمی تواند این همه فداکاری را موجب شود. اگر مسایل مالی را در نظر بگیریم که حقوق پایین اکثر محیط بانان به هیچ وجه جوابگوی زندگی هرچند ساده آن ها نیست. تسهیلات و پاداش قابل توجهی نیز در ازای این از جان و خانواده گذشتن نیز نصیب هیچ محیط بانی تاکنون نشده است. برای مثال یکی از محیط بانان استان همدان که همکار یاری نیز بوده، در سال گذشته به عنوان محیط بان نمونه در کشور انتخاب شد. شاید برای بسیاری قابل باور نباشد که پاداش این انتخاب تنها پنجاه هزار تومان بوده است. این مبلغ توهینی است به زحمات شبانه روزی محیط بانان کل کشور.

عضو هیئت مدیره انجمن ارزیابی ایران در جواب این سوال که راهکاری که برای پیشگیری از این حوادث می دانید چیست، می گوید: تجربه نشان داده است که در هیچ جای دنیا با اعمال بازدارنده و کنترل صرف نمی توان مانع از شکار غیر مجاز شد. جدا از خطر شکار غیر کنترل شده برای حیات وحش کشور، برخورد شکارچیان متخلف با محیط بانان حوادثی از این دست را رغم می زند. اما راهکار، مدیریت شکار است، در فصل مجاز، با اعتای پروانه و در منطقه بدون خطر. از آنجایی که در اکثر مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شرایط ایده آل برای انجام شکار موجود نیست، تنها راهی که باقی می ماند پرورش مدیریت شده حیوانات دلخواه شکارچیان در مناطق بدون خطر است. مانند کاری که در استرالیا برای پرورش کانگورو انجام شده و شرایط را برای شکار امن آن فراهم می کنند.
در خصوص جزییات قتل عبدا… یاری عنوان شده است که با مشاهده شکارچیان متخلف به قصد توقیف اسلحه های آنها به سمتشان حرکت می کند که این عمل موجب اقدام به فرار متخلفین می شود. پس از چندی تعقیب و گریز به درگیری مسلحانه تبدیل می شود. دیگر محیط بانان منطقه لشگردر عنوان کرده اند که یاری تا آخرین توان خود مبارزه کرده است، تا جایی که متخلفین پس از اصابت گلوله به کتف یاری با خودرو نیز به سمتش حمله کرده و با اصابت خودرو موجب از کار افتادنش می شوند. خوشبختانه هر سه متخلف دستگیر شده و در اختیار مقامات قضایی قرار گرفته اند.

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. شهرام:

    باسلام
    من ساکن شهر تیران هستم و بدلیل شکار راحت در منطقه قمیشلو اکثر مردم اسلحه غیر مجاز تهیه کردند و به شکار غیر مجاز میرند تعداد شکاچی ها ۱۰برابر حیوانات منطقست و این بدلیل تعداد کم محیط بان وامکانات اونهاست البته دولتم بی تقصیر نیست چون فقط جریمه نقدی میکنه من از مسئولین نهایت خواهشو دارم که به این موضوع رسیدگی کنن

  2. amir:

    سلام
    از مسئولین خواهش دارم یه فکر اساسی برای پارک ملی قمیشلوی تیران بکنند
    خدا میدونه که چقدر شکار درمنطقه درهفته میزنند
    به اندازه موهای سرمون درتیران شکارچی هست.

  3. amir:

    سلام
    از مسئولین خواهش دارم یه فکر اساسی برای پارک ملی قمیشلوی تیران بکنند
    خدا میدونه که چقدر شکار درمنطقه درهفته میزنند
    به اندازه موهای سرمون درتیران شکارچی هست

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.