میرطاهر: تضمینی برای عدم تکرار تجربه دوره ترامپ درباره برجام وجود ندارد

یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: واقعیت این است که هیچ تضمینی درباره ادامه برجام و ادامه پایبندی دولت آینده آمریکا نیست. برجام را در شرایط کنونی همان طور که هست باید پذیرفت و اجرا کرد، فکر نمی کنم ادامه حیات این توافق تضمین شدنی باشد.

سید رضا میرطاهر در گفت‌وگو با ایسنا درباره درخواست ایران برای دریافت تضمین های لازم تا دوباره آمریکا از برجام خارج نشود یا با تغییر دولت این توافق بر هم نخورد گفت: یکی از خواسته های هیات ایرانی و آقای عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران این بوده است که آمریکا باید تضمین بدهد بار دیگر از برجام خارج نمی شود تا ایران اطمینان حاصل کند با سناریو مشابه دوره ترامپ و اعمال تحریم های یک جانبه مواجه نمی شود. این مساله از سوی تحلیل گران آمریکایی مورد توجه قرار گرفته است اما آنها معتقدند تفاهم برجام اگر می خواهد صورت قانونی پیدا کند، باید در سنای آمریکا مطرح شود و در آنجا با دو سوم آرا به تصویب برسد و با توجه به حضور اکثریت جمهوری خواهان در سنا امکان تحقق این امر وجود ندارد، از این رو این خواسته ایران به لحاظ قوانین داخلی آمریکا منتفی است، هر چند که این خواسته ایران منطقی است که نمی خواهد دوباره شاهد اتفاقی باشد که در دولت ترامپ روی داد.

وی ادامه داد: از اوایل توافق برجام خیلی از کارشناسان ایرانی گفتند که چه تضمینی است که دولت آینده آمریکا یا هر یک از اعضای گروه ۱+۵ از برجام خارج نشود و متاسفانه مقامات ایرانی و شخص آقای ظریف پاسخ درستی به آن ندادند، شاید تصورشان این بود که در انتخابات آمریکا در ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون پیروز می شود و خط مشی اوباما را ادامه می دهد، اما با یک سناریوی غیرقابل پیش بینی مواجه یعنی پیروزی ترامپ که کاملا مخالف برجام بود مواجه شدیم.

این کارشناس مسایل بین الملل اظهار کرد: الان این سوال به درستی مطرح است که که هر چند در سال اول دولت بایدن هستیم اما بعد از ۴ سال، اگر یک رییس جمهور متفاوت در آینده در آمریکا روی کار بیاید، یعنی یک جمهوری خواه روی کار آید، چه تضمینی است که تجربه دوره ترامپ تکرار نشود؟ باید گفت که هیچ تضمینی نیست.

میرطاهر در پاسخ به این پرسش که ترامپ حتی از برخی توافقات که در سنا، تایید شده بود هم خارج شد؟ گفت: البته توافقاتی که ترامپ از آنها خارج شد توافق هایی از جمله آب و هوای پاریس و پیمان” آسمان های باز” بود. درباره بحث برجام این احتمال است حتی اگر در سنا به تصویب برسد، اگر رییس جمهوری آمریکا واقعا بخواهد می تواند از آن خارج شود، اما اگر در سنا به تصویب برسد مزیت اش این است که احتمال خروج را کم می کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.