“میزانسن” واژه بسیار عمیقی است

سینما و تلویزیون > تئاتر  – 
سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران این روزها میزبان نمایش «پرتغال خونی» به نویسندگی سیامک مهاجری و کارگردانی سید رسول عصاران است.

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایش داستان زن و شوهری در آستانه جدایی را روایت می‌کند که حرف یکدیگر را نمی‌فهمند و در فضایی از سرما رنج می‌برند، پرتقال خونی وارد زندگی این زوج می‌شود و آغاز فروپاشی، جدایی و… .

سید رسول عصاران کارگردان این نمایش در باره این که چگونه در «پرتقال خونی» به این میزانسن رسیده است، گفت : قبل از اینکه به این سوال پاسخ بدهم، باید بگویم که “میزانسن” واژه بسیار عمیق و پر مغزی است.

در واقع درک درست این واژه باعث می‌شود که در عرصه کارگردانی وظیفه سنگین‌تری را احساس کنید.

چون این واژه در عمل به تمامی آنچه که روی صحنه اتفاق می‌افتد مربوط می‌شود. بعد از هضم این واژه، باید اتمسفر اثر را ترسیم کرد و ساخت.

وی در مورد میزانسن‌های «پرتقال خونی» افزود: در واقع «پرتقال خونی» با حد اکثر آزادی خلق حرکت توسط بازیگر آماده اجرا شده است.

این آزادی حرکات در چارچوب فضائی بود که از قبل ترسیم شده، فضائی که با توجه به تحلیل و تفسیر و خوانش کارگردان ساخته شده بود.

طی جلسات تمرین به بازیگران منتقل شد و بعد از تفهیم این فضا، بازیگران آزادانه به خلق صحنه‌ها پرداختند.

وی در مورد انتخاب بازیگران این اثر نمایشی اضافه کرد: بر اساس آنچه که نقش طلب می‌کرد، در انتخاب مهدی ضیاء چمنی ازین جهت بود که عقبه بازیش از جنسی بود که هم من بهش علاقمند بودم و هم نقش طلب می‌کرد.

در مورد عارفه معماریان هم همینطور، چون از ابتدا در جریان ایده اثر بود عقبه همکاری من و ایشان به خیلی سال قبل بر می‌گردد واو قابلیت فوق‌العاده‌ای در ایفای نقش دارد بالطبع بهترین انتخاب بود.

سید رسول عصاران که خودش علاوه بر کارگردانی «پرتقال خونی» به عنوان یکی از بازیگران این اثر به ایفای نقش می‌پردازد، در پاسخ به این سوال که چه شد که خود شما هم در کنار بازیگران قرار گرفتید ،گفت: مهدی ضیاء چمنی گرفتار اجرا در مشهد بود، نمی‌توانست گروه را همراهی کند، نمی‌خواستم اختلالی در روند اجرا پیش بیاید، برای همین سعی کردم با تمرین فشرده خودم را به کار برسانم.

حالا مهم اینجا این است که مخاطب چه نظری دارد، من تمام تلاشم را می‌کنم که به سطح بازی عارفه معماریان نزدیک شوم.

سید رسول عصاران در پایان با بیان اینکه فضای فرهنگسرای نیاوران برای اجرای نمایش بسیار خوب و استاندارد است؛ گفت: فرهنگسرای نیاوران برای اجرا تئاتر فضای بسیار مناسبی دارد و بدون اغراق و تعارفات معمول باید بگویم که هم فضا و هم برخورد اهالی فرهنگسرا عالی بود و تا اینجا کار ما که هنوز نیمی از اجراها باقی است، به ما لطف بسیار داشتند.

در این نمایش،عارفه معماریان، سید رسول عصاران به نقش آفرینی می‌پردازند،محمدرضا عبادیانی دستیار کارگردان،فرانک رئوفی منشی صحنه و حسن مطهری مقدم انتخاب قطعات موسیقی این اثر را بر عهده دارند.

نمایش «پرتقال خونی» همه روزه به جز شنبه‌ها تا ۱۲ خرداد ماه ساعت ۱۹:۳۰ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.