میزان ابتلا به سرطان خون در همدان بالاتر از میانگین کشوری است

ممتاز نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: میزان ابتلا به سرطان خون در استان همدان بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس، رضا صفی‌آریان چهارشنبه شب در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان همدان با بیان اینکه نفوذ آب‌های سطحی، کودهای شیمیایی و سموم در آب‌های مصرفی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بیماری در جامعه است، اظهار کرد: در حال حاضر هیچگونه آلودگی از نظر فلزات سنگین در آب‌های استان وجود ندارد و آزمایشگاه آب همدان به عنوان آزمایشگاه رفرانس در غرب کشور عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه سبزیجات استان همدان در بین استان‌های همجوار از سلامت بیشتری برخوردار است، تصریح کرد: کشاورزان استان با دریافت آموزش‌های لازم و وجود نظارت بیشتر می‌توانند بیش از پیش در حفظ این سلامت دخیل باشند.

وی اضافه کرد: کاهش ذخایر آبی استان زمینه را برای آلوده شدن آب‌ها افزایش می‌دهد که برای جلوگیری از این موضوع باید کودهایی در کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد که میزان آلودگی محیطی کمتری داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: اگر در زمینه مضرات و بیماری‌های استفاده کود شیمیایی یا سموم در کنار چاه‌های آب آشامیدنی برای کشاورزان اطلاع‌رسانی شود، در راستای کاهش میزان ابتلا به بیماری‌های مرتبط با این بحث موفق‌تر خواهیم بود چراکه در حال حاضر میزان ابتلا به سرطان خون در استان همدان، بالاتر از میانگین کشوری است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مقاوم‌سازی مراکز بهداشتی درمانی شبانه‌روزی در همدان اشاره کرد و گفت: این مراکز در زمان‌های بحرانی نظیر زلزله می‌توانند به عنوان هسته مرکزی تشکیل بیمارستان‌های صحرایی عمل کنند که در راستای مقاوم‌سازی این مراکز نیز به بودجه نیاز داریم.

رضا کیامنش رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت استان همدان نیز با بیان اینکه ۱۴۱ هکتار از اراضی همدان زیر کشت سبزی‌جات و صیفی‌جات است، تصریح کرد: ۶۱ هکتار از این میزان با فاضلاب خام آبیاری می‌شود.

رئیس سازمان انتقال خون استان همدان نیز از افزایش ۹۰ درصدی اهدای خون همدان طی شش سال گذشته خبر داد و به حذف کامل خون جایگزین از سال ۸۶ و افزایش اهدای مستمر از ۳۰ درصد در سال ۸۴ به ۴۸ درصد در سال ۹۰ اشاره کرد.

افشین محمدی با اشاره به راه‌اندازی و فعال شدن بخش جراحی قلب باز در همدان طی پنج سال گذشته بر لزوم توسعه فضای آزمایشگاهی و بخش اهداکنندگان به مساحت حداقل ۴۰۰ مترمربع صحه گذاشت.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.