میزان “افزایش قبوض آب و برق” پول پفک هم نمی‌شود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

معاون وزیر نیرو گفت: اگر اقتصاد صنعت آب و برق بهبود پیدا نکند این صنعت دچار چالش می‌شود و در این خصوص مجلسی‌ها ما را همراهی نکرده‌اند.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ فلاحتیان معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو، در گردهمایی فصلی انرژی در جمع مدیران صنعت برق گفت:  روند مصرف انرژی در سه دهه قبل همواره  رشد داشته به طوری که میزان مصرف انرژی از ۱۲۵ میلیارد کیلووات ساعت به ۱۹۴ میلیارد کیلووات ساعت به سال ۹۱ رسیده است.
 
وی ادامه داد: میزان مصرف انرژی درسال جاری از ۲۰۰ میلیارد کیلووات ساعت هم خواهد گذشت و تنها درسال اجرای هدفمندی یارانه‌ها، این رشد کمی سرعتش کاهش پیدا کرد. 

معاون وزیر نیرو، با بیان اینکه قیمت برق در طی چند سال اخیر تفاوت چندانی نکرده است، افزود: به جز اجرای مرحله اول هدفمندی که قیمت برق از ۱۵۱ ریال به ۴۰۷ ریال افزایش پیدا کرد، در طی سال‌های قبل قیمت برق ثابت و سیر نزول داشته است. 

فلاحتیان تصریح کرد: در اقتصاد کلان انرژی برق مشکل داریم چرا که قیمت تمام شده و هزینه دریافتی از مردم شکاف زیادی دارد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۰ کسری منابع ناشی از اختلاف قیمت تمام شده و هزینه دریافتی هزار و ۶۳ میلیارد تومان است و درسال ۹۱ دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین درسال جاری نیز این رقم به ۴ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان رسیده است. 

معاون وزیر نیرو اظهار داشت: قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق بدون هزینه سوخت ۶۸۰ ریال است که با مصرف برق ۲۰۰ کیلومتر ساعت چیزی حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه تولید این میزان برق است. در مقابل تنها ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دریافتی از مشترکین و ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق صادرات برق عاید این صنعت می‌شود در نتیجه کل درآمدهای صنعت برق ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. مابه التفاوت هزینه تبدیل انتقال توزیع برق چیزی حدود ۷ هزار میلیارد تومان شده که بدهی این صنعت به بخش خصوصی شبکه بانکی و پیمانکاران شده و این صنعت را دچار چالش کرده است.

فلاحتیان گفت: براساس برآورد‌های صورت گرفته در خصوص هزینه تولید برق در سال ۹۳ براساس هزینه تبدیل انرژی بدون احتساب سوخت ۵۶۰ ریال هزینه انتقال ۱۰۰ ریال و هزینه توزیع ۲۰۰ ریال است که براساس این ارقام هزینه تمام شده ۸۵۶ ریال است در حالی که صنعت برق ۲۶ تومان دریافتی بیشتر نخواهد داشت.

معاون وزیر نیرو گفت: مجلس در خصوص اقتصاد برق همراهی نمی‌کند تا هزینه‌ها به سمت قیمت واقعی حرکت کند. 

فلاحتیان همچنین ادامه داد: ۵۷٫۷ درصد که چیزی حدود ۱۲ میلیون خانوار می شوند، کمتر از ۵ هزار تومان هزینه قبوض برق‌شان می‌شود. همچنین ۳۰ درصد مشترکین داخلی نیز که بیش از ۷٫۲ میلیون خانوار می‌شوند بین ۵تا ۱۲ هزار تومان هزینه برای قبوض برقشان پرداخت و سه درصد مشترکین بیش از ۴۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: افزایش ۵ هزار تومانی در هر قبوض برق رقم بالایی نیست چرا که این میزان حتی پول دو پفک نمی‌شود در این حال مجلس به ما می‌گوید که شما به جان مردم افتادید.

وی اظهار داشت: در زمانی که دلار ۱۲۲۶ تومان بود، یک پست ۶۳ کیلو ولت کمتر از سه میلیارد و همان پست در سال جاری بیش از ۸ میلیارد تومان هزینه می‌برد. همچنین یک کیلومتر خط ۶۳ کیلو ولت بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می‌برد درحالی که با دلار سه هزار تومانی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد.

فلاحتیان با بیان اینکه برای تولید هر یک کیلووات ساعت برق سه دهم لیتر گازوئیل مصرف می‌شود و با قیمت شش هزار تومانی گازوئیل بابت هر لیتر تنها دو هزار تومان سهم سوخت هر یک کیلووات ساعت برق است. 

وی اظهار داشت: چالش اساسی اقتصاد آب و برق است. هرسال باید ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود و اگر هر هزار مگاوات ۱۶۰۰ میلیارد تومان هزینه دربرداشته باشد یعنی چیزی حدود ۸ هزار میلیارد تومان هزینه ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه است که به همین میزان هزینه انتقال نیز باید سرمایه گذاری شود. همچنین ۱۳ هزار میلیارد نیز هزینه جاری تبدیل و انتقال برق است. یعنی ۲۹ هزار میلیارد تومان هزینه سرمایه گذاری تبدیل انتقال و توزیع این میزان نیروگاه است. 

وی اظهار داشت: برای برطرف کردن مشکلات صنعت برق یا روش سنتی هزینه انرژی به قیمت سوبسید باید داده شود که در این صورت باید مابه‌التفاوت موجود را دولت به این صنعت پرداخت کند یا طرح‌های توسعه و تولید براساس اصل ۴۴ واگذار شود که در این صورت بایستی قیمت تمام شده برق پیدا شود و برق متولی پیدا کند که در این صورت دچار چالش می‌شویم. 

***قیمت انشعاب برق فقط شفاف سازی شده 

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در قبل ۵۰ درصد هزینه اعلام شده از سوی متقاضی بعنوان ودیعه انشعاب دریافت و انجام کار به شرکت های پیمانکاری داده می‌شد که آنها نیز رقم‌های متفاوتی را از مشترکان دریافت می‌کردند درحالی که در حال حاضر با تجمیع قیمت‌ها بحث انشعاب برق شفاف‌سازی شده در حال حاضر انشعاب برق در روستا ۳۱۷ هزار تومان در شهرهای کوچک ۸۰۰ هزار تومان و در شهرهای بزرگ یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان است.

وی تصریح کرد: سالانه یک و نیم میلیون مشترک برق اضافه می‌شود و تفاوت بین هزینه انشعاب اخذ شده با قیمت تمام شده در این قسمت از صنعت برق نیز زیاد است به طوری که کسری منابع در خصوص انشعابات جدید چیزی حدود ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید قیمت واقعی برق و آب باید به تدریج جا‌بی‌افتد و بازار کسب و کار خصوصی نیز رونق بگیرد.  
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.