میزان ترانزیت کالا از کشور ۱۵ درصد افزایش یافت

۱۳م اسفند ،

به گزارش ایرنا از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ˈشهریار افندی‌زادهˈ با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی، افزود: ایران طی مدت یاد شده بالغ بر ۹ میلیون و ۷۲۲هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۹۲ درصد از طریق جاده و ۷۹۷ هزار تن، معادل ۸ درصد، را از طریق راه‌آهن ترانزیت کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ترانزیت جاده‌ای ۱۶ درصد افزایش یافته است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۴ میلیون و ۳۴۲ هزار تن را مواد نفتی و ۶ میلیون و ۱۷۸ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده که عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت افزود: در مدت زمان مذکور از میان مرزهای کشور، بندرعباس با ۳میلیون و ۳۰۵هزار تن، معادل ۳۱ درصد، فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای پرویزخان، بازرگان، باشماق و سرخس در رده‌های بعدی قرار دارد.

افندی‌زاده ادامه داد: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با ۲میلیون و ۸۹۲هزارتن ،معادل ۲۷درصد، در رده اول و پس از آن مرزهای بندرعباس، باشماق، لطف‌آباد و سرخس در رده‌های بعدی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از ۴۷۶ هزار دستگاه تعداد سفر کامیون‌های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، ۲۷۲ هزار دستگاه معادل۵۷ درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از کشور حمل شده است.

افندی‌زاده همچنین گفت: تشکیل جلسات مستمر کارگروه ترانزیت به ریاست وزیر راه و شهرسازی و اتخاذ تصمیمات موثر به موازات تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌های مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

وی سپس با بیان اینکه نقش بخش خصوصی و صاحبان شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی و تشکل های صنفی مربوطه که در این زمینه نقش‌آفرینی بسیار مناسبی داشته‌اند از عوامل مؤثر در رشد ترانزیت است، افزود: حمایت همه‌جانبه دولت خدمتگزار دهم از بحث ترانزیت نیز سبب شده تا ظرفیت‌های موجود با مدیریت اعمال شده روز به روز رشد داشته و رونق بیابد.

اقتصام (۱) ** ۱۵۷۴ **۱۵۶۱

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.