میزان محبوبیت ایران در ۳۹ کشور جهان!

۲۲خردادماه،

در شرایطی که ایران آماده انتخابات ریاست جمهوری می گردد، موسسه نظرسنجی پیو که در بررسی عقاید عمومی پیشگام است، ایران را از منظر دیگری مورد نظرسنجی قرار داده است. این موسسه نظرسنجی دیدگاه مردم ۳۹ کشور جهان در مورد ایران را بررسی کرده است.

به گزارش فرارو به نقل از واشنگتن پست، نتایج نشان داد که ایران در اکثر نقاط جهان محبوبیتی ندارد.

گزارش پیو مدعی است که در میان تمام این کشورها، دیدگاه مطلوب دو کشور نسبت به ایران بیش از ۵۰ درصد بوده است: پاکستان با ۶۹ درصد میزان حمایت از کشوری که اینچنین در مقابل آمریکا مقاومت کرده و اندونزی که ۵۵ درصد مردمش می گویند دیدی مطلوب نسبت به ایران دارند. نتایج این نظرسنجی در نقشه بالا ترسیم شده؛ محبوبیت ایران در کشورهای قرمز رنگ کمتر و در کشورهای آبی رنگ بیشتر است.

نتایج کلی چندان هم شگفت آور نیستند: نظرسنجی ماه ژانویه نیز نتایجی مشابه را به دنبال داشت. اما چند شگفتی در این میان قابل ذکر است. البته هیچ یک از آنها برای ایران که با وجود تاکید بر استقلال به شدت به ادامه فروش منابع انرژی خود نیاز دارد، خوب نیستند.

پائین ترین میزان محبوبیت ایران در اسرائیل است که البته تقریباً با غرب اروپا برابری می کند. با وجود آنکه روابط دیپلماتیک اروپا  و اسرائیل محدود شده است، این آمار نشان می دهد زمانیکه صحبت به بی اعتمادی به ایران می رسد، تفاوت چندانی میان دیدگاه های اروپا و اسرائیل وجود ندارد. جالب است بدانید آمریکا و بریتانیا که بیش از هر کشور دیگری احتمال محدود شدن ایران از سوی اسرائیل را تقویت می کنند، نسبت به دیگر کشورهای اروپایی همدردی نسبتاً بیشتری با مردم ایران نشان می دهند. این امر می تواند بازتاب بعضی تردیدهای عمومی آمریکایی و بریتانیایی در مورد حمله مستقیم به ایران باشد؛ گزینه ای در این دو کشور بیش از کشورهایی چون آلمان یا ایتالیا مورد بحث قرار می گیرد.

شاید مهمترین بخش این نظرسنجی برای تهران دیدگاه های منفی در شرق آسیا و به خصوص ژاپن و چین به عنوان دو کشوری باشد که از مهمترین خریداران منابع انرژی ایران می باشند. به نظر می رسد در شرایطی که اقتصادهای آسیایی به تحریم های سخت آمریکایی و اروپایی علیه صنعت انرژی ایران نپیوسته اند و به این زودی ها در معرض آن قرار نخواهند گرفت، این دو کشور بی میلی روزافزونی به واردات از ایران نشان می دهند.

نظر سنجی پیو مدعی است، ایران حتی در قلمروی فلسطینیان که تلاش دارد خود را یک مبارز در برابر اسرائیل نشان دهد، نیز محبوبیت چندانی ندارد. ۳۷ درصد فلسطینیان دیدگاه مطلوبی نسبت به ایران دارند؛ رقمی که با توجه به انزجار مردم فلسطین در برابر آمریکا و اسرائیل، بسیار کم ارزیابی می گردد.

پاکستان به عنوان کشوری که بالاترین دیدگاه مطلوب نسبت به ایران را دارد، با افت حمایت از این کشور ضدغربی روبرو شده است. نظرسنجی های ماه ژانویه نشان داد که ۷۹ درصد پاکستانی ها از ایران حمایت می کنند اما آمار تازه عدد ۶۹ درصد را نشان می دهد. با این حال این رقم همچنان بالا ارزیابی می گردد اما نمی توان افت چند درصدی این رقم را نادیده گرفت.


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.