میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر تا ۵۰ درصد کاهش یافته است

اردیبهشت ۱۴۰۳

برخی از مطالعات نشان می دهند که در سالهای اخیر، در تعدادی از کشورهای صنعتی و محدودی از کشورهای در حال توسعه، میزان مرگ و میزان ناشی از بیماری های غیر واگیر حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مصطفی گرجی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: به دلایل و عوامل مختلف سیمای سلامتی از نظر سبب بیماری و مرگ و میر در دنیا تغییر کرده است.

 وی با بیان اینکه اغلب بیماری های عفونی کنترل شده و میزان ابتلا مرگ و میر آنها کاهش قابل ملاحظه ای یافته است، تاکید کرد: در عین حال روند ابتلا به بیماری های مزمن و متابولیک افزایش یافته و امروز شاهد هستیم که تعداد بسیاری از مردم جهان بر اثر این بیماری ها جان خود را از دست می دهند.

 گرجی با اشاره به اینکه اغلب موارد مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر مربوط به بیماری های قلبی، سرطان ها، سکته های مغزی و بیماری های عصبی است تصریح کرد: بعضی از کشورها با کنترل این بیماری ها و اقدامات پیشگیرانه توانسته اند از میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر  مزمن بکاهند.

 وی گفت: بعضی از مطالعات نشان می دهند که در سالهای اخیر، در تعدادی از کشورهای صنعتی و محدودی از کشورهای در حال توسعه، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

 گرجی خاطر نشان کرد: آنچه که مسلم است بالا بودن آمار مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن و غیر واگیر در جهان است و در واقع همه کشورهای دنیا باید به دنبال کنترل بیماری های مزمن و کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری ها باشند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.