میلیاردها یورو کمک مالی به یونان کجا خرج شد؟

فرانسه و آلمان همانند شرکای دیگر یونان از می سال ۲۰۱۰ جمعاً مبلغ ۱۲۵،۶ میلیارد یورو به حساب مشکل دارترین کشور قارۀ اروپا واریز کرده اند. اما سوال اینجاست که این پولها کجا هزینه شده است؟ طبیعتآً باید بخشی ازاین پولها برای پرداخت بدهی های انباشته شدۀ کشور طی سالهای اخیر و همچنین کسر بودجه دولت هزینه شده باشد؛ به بیان روشن تر پرکردن فاصلۀ میان دخل و خرج دولت.

یک کارشناس اقتصادی در این باره می گوید: کمک های مالی اعطا شده به یونان در راه پرداخت بدهی های قدیمی این کشور که کسر بودجۀ فراوانی را به همراه آورده بود، هزینه شده است. با این حال کمیسیون اروپا- که بر طرحهای کمک مالی یونان نظارت می کند- هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص نحوۀ خرج کردن این پولها توسط یونان ارائه نداده است. با این حال طبق محاسبات صورت گرفته در حدود ۱ دهم از پولهای اعطا شده به کشور روانۀ صندوق های خالی دولت شده است. باقی پول نیز به پرداخت سود بدهی، بازپرداخت وام ها و تقویت بانکهای در آستانۀ ورشکستگی یونان اختصاص داده شده است.
این در حالی است که بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۱۰ بین ۴۷ تا ۵۵ میلیارد یورو از بدهی های یونان را برای احیای اقتصادی این کشور خریداری کرد. به عبارتی بخش اعظم بدهی های یونان متعلق به بانک مرکزی اروپاست و در حدود ۸۸% از بازپرداخت بدهی های یونان که از هم اکنون تا پایان سال ۲۰۱۲ باید پرداخت شود، متعلق به بانک مرکزی اروپاست. به عبارتی طرح تروئیکا (متشکل از بانک مرکزی اروپا، کمیسیون اروپا و صندوق بین المللی پول) با اختصاص کمک مالی برای نجات یونان، عملی متقابل بین یونان و این گروه است. با پولهایی که تروئیکا در اختیار یونان قرار می دهد، این کشور می تواند کسر بودجۀ خود را جبران کند.
برای اینکه یونان، پولها و کمک مالی را در راه نادرست خرج نکند، شرکای این کشور تصمیم گرفتند که از مارس گذشته پولها را به حساب بلوکه شده واریز کنند. این حساب بلوکه شده اهمیت زیادی برای یونانی ها دارد. به عبارتی در صورتی که یونان به تعهدات خود در حوزۀ یورو عمل نکند، اعتبار و کمک های مالی اختصاصی به این کشور متوقف خواهد شد؛ همانطور که پیشتر نیز این اتفاق برای یونان افتاده بود. در جریان انتخابات پارلمانی در ماه می، اروپا واریز ۱ میلیارد یورو به صندوق دولت را تا زمان اعلام نتایج انتخابات به حالت تعلیق درآورده بود.
گفته می شود فشارها بر دولت آیندۀ یونان به مراتب بیشتر خواهد بود. طبق اعلام رسانه های این کشور آتن تنها ۲ میلیارد یورو پول در صندوق برای پرداخت فاکتورها، حقوق کارمندان و بازنشستگان دارد.
 

فیگارو/ ۱۶ ژوئن ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۲۶۳۳۹
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.