میوه‌های قرمز رنگ از تغییرات کروموزمی جلوگیری می‌کنند

این فوق تخصص هماتولوژی آنکولوژی با بیان اینکه هر چه سن افراد بالاتر باشد میزان پاسخگویی به شیمی درمانی کمتر می‌شود، یادآورشد: درمان مناسب و استفاده از مغز استخوان در مراکز دانشگاهی تهران، اصفهان و شیراز انجام می‌شود.

یک فوق تخصص هماتولوژی آنکولوژی گفت: کاهش وزن غیرارادی، ورم غدد لنفاوی، بزرگ شدن کبد و طحال، خونریزی‌های غیرارادی و کبود شدگی، ایجاد لکه‌های قرمز روی پوست، عرق کردن بیش از حد مخصوصا در شب، استخوان درد و نازک شدن استخوان‌ها از دیگر علائم و عوارض سرطان خون هستند.

دکتر مجتبی گرجی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه منشاء اولیه سرطان خون از داخل مغز استخوان است و تغییرات ژنتیکی و کروموزومی در سطح سلول‌های بنیادین خون ایجاد می‌کند و سبب رشد مهار گسیخته خونی می‌شود، اظهار کرد: سرطان خون، ‌سرطان بافت‌های سازنده خون است که مغز استخوان و سیستم لنفاوی را در بر می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه سرطان خون بر اساس عمل رشد و نوع سلولها به دو نوع حاد و مزمن طبقه بندی می شود، تصریح کرد: علت واقعی این بیماری هنوز مشخص نشده و عوامل محیطی و ژنتیکی همچون درمان سرطان‌های دیگر، اختلالات خاص خونی، قرار گرفتن در معرض شدید پرتوهای رادیولوژی و مصرف سیگار می‌تواند در ایجاد این بیماری تأثیرگذار باشد.

دکتر گرجی عفونت‌های دوران کودکی، مصرف مواد غذایی، تماس با اشعه‌های رادیواکتیو، رادیوتراپی و تغییرات ژنتیکی و کروموزومی را از دیگر عوامل تاثیرگذار در سرطان خون عنوان کرد و گفت: در برخی از سرطان‌های نوع حاد در سنین پایین، تقریبا بین ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد با شیمی درمانی و بین ۲ تا ۲٫۵ درصد درمان قطعی می‌شوند.

این فوق تخصص هماتولوژی آنکولوژی با بیان اینکه هر چه سن افراد بالاتر باشد میزان پاسخگویی به شیمی درمانی کمتر می‌شود، یادآورشد: درمان مناسب و استفاده از مغز استخوان در مراکز دانشگاهی تهران، اصفهان و شیراز انجام می‌شود.

وی خودداری از ازدواج‌های فامیلی، باردارنشدن در سنین پایین، عدم استفاده از دخانیات، ایجاد محیط آرام برای زنان باردار، عدم استفاده از مواد غذایی که به مدت طولانی انبار شده، عدم استفاده از مواد نگهدارنده و فست فودها، انجام واکسیناسیون برای نوزادان، استفاده از مواد غذایی تازه و خام و سرخ نکرده، استفاده از سبزیجات تازه و حاوی انتی اکسیدان و… را از راه‌های پیشگیری از سرطان عنوان کرد و افزود: استفاده از چای سبز و میوه‌های قرمز رنگ (توت فرنگی، گوجه فرنگی، هندوانه و مرکبات و…) از ایجاد تغییرات کروموزمی جلوگیری می‌کند.

عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.