ناامیدی مردم آمریکا از وضع قوانین سختگیرانه دربارهٔ استفاده از سلاح

۴ م دیماه ،

«بعد از حمله مسلحانه اخیر یک جوان آمریکایی به یک دبستان در ایالت “کنتیکت”، بار دیگر بحث‌هایی پیرامون ایجاد قوانین سختگیرانه برای استفاده از اسلحه در آمریکا در گرفته است و این بار مسیر این بحث‌ها نباید تغییر کند!»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روزنامه سوئیسی “۲۰ منیوتن”، در گزارشی نوشته است: «پس از هر قتل عام، سوء قصد و یا عمل جنون آمیز در آمریکا، سوال‌هایی دربارهٔ چگونگی ایجاد قوانین سختگیرانه‌تر برای استفاده از اسلحه در این کشور مطرح می‌شود.

مخالفان حمل و استفاده از اسلحه امیدوارند که اقدام جنون آمیز جوان آمریکایی در “نیوتاون” که منجر به قتل عام کودکان شد، نقطه عطفی در سیاست استفاده از اسلحه در آمریکا باشد؛ اما مخالفان این طرح بیشتر از موافقان آن می باشند.

فاجعه کشتار کودکان مدرسه “سندی هوک” در شهر کوچک و آرام “نیوتاون” در ایالت “کنتیکت” بسیار عظیم‌تر و دردناکتر از فجایع دیگر در تاریخ آمریکا بود. در این اتفاق ۲۰ نفر از ۲۸ قربانی این اتفاق کودکانی بودند که بعضا کمتر از ۵ سال سن داشتند.

واکنش باراک اوباما به این اتفاق نشان دهنده اندوه و سردرگمی وی بود. سخنرانی اوباما مخالفان استفاده از اسلحه را بیش از پیش امیدوار کرد. آنها امیدوارند که بتوانند رئیس جمهور را در جایگاهی مقتدر در مقابل حامیان استفاده و حمل سلاح‌های کوچک قرار دهند.

اوباما در سخنرانی خود در حالی که گریه می‌کرد، گفت: “ما تاکنون بارها حوادثی این چنین را پشت سر گذاشته‌ایم. حالا وقتش رسیده که همگی دست نگه داریم و پشت به پشت هم کاری کنیم تا از بروز حوادثی نظیر این در آینده ممانعت کنیم.”

این در حالی است که بلافاصله گروه‌های موافق حمل و استفاده از سلاح‌ در مقابل هرگونه محدودیتی قرار می‌گیرند.

“استیو دالان” از حامیان حمل و استفاده از سلاح‌های کوچک در مصاحبه با روزنامه “هافینگتون پست” گفت که استفاده از هفت تیر و کلت در مناطقی که حمل و استفاده از اسلحه منوعیت ندارد، باید مجاز باشد.

وعده‌های بی‌نتیجه اوباما

پس از بروز حوادثی نظیر حمله به یک سینما در شهر “آرورا” در ایالت “کلرادو” و همچنین سوء قصد به خانم “گابی گیفورد” نماینده مجلس ایالت متحده آمریکا، اوباما بارها و بارها به مردم وعده داد که خود شخصا قوانین محدودیت استفاده از سلاح را پیگیری خواهد کرد. البته طرح پیشنهادی اوباما به نام “گام‌های موثر” در زمینه قوانین استفاده از سلاح‌های کوچک، نیز هرگز به مرحله اجرا در نیامد.

بسیاری از دموکرات‌ها معتقدند که اگر در مقابل استفاده و حمل سلاح‌های کوچک جبهه بگیرند، سبب آزردگی خاطر بسیار از رای دهندگان خواهند شد. بیش از یک سوم خانواده‌های آمریکایی یک اسلحه دارند.

طبق نظرسنجی انجام شده در سال قبل در آمریکا ۵۵ درصد مردم مخالف تغییر قانون استفاده و حمل سلاح می باشند اگرچه پس از حمله مسلحانه به “دبیرستان کلمباین” در سال ۱۹۹۹، دو سوم آمریکایی‌ها از طرح کنترل استفاده از سلاح حمایت می‌کردند.

با اتفاق شهر “نیوتاون” احتمالا آرا مردم بیشتر به سمت و سوی کنترل سلاح گرایش پیدا می‌کند.

اوباما که اکنون رقابت انتخاباتی خود را پشت سر گذاشته است، حالا می‌تواند لااقل موضوعات تئوری و جنجال برانگیز خود را که می‌توانستند از انتخاب دوباره او جلوگیری کنند، مطرح کند.

آنچه مسلم است این است که طی هفته آینده دموکرات‌ها و همچنین جمهوری خواهان در کنگره به صورت علنی قضیه حق استفاده از سلاح را بررسی می‌کنند. اما این احتمال هم وجود دارد که این ۲۰ کودک کشته شده در طول زمان هیچ چیز را در واشنگتن تغییر ندهند و فقط بعضی از نمایندگان به طمع انتخاب شدن دوباره وارد این بازی شوند.»

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.