نابودی تالابهای ساحلی به دنبال توسعه بدون مطالعه شهری

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: مدیرکل سواحل و تالابهای ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بعضی از تالابهای ساحلی مانند تالاب انزلی و پارک ملی بوجاق به سبب توسعه بدون مطالعه شهری از بین رفته است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر، رامین شادی در کارگاه آموزشی سازمان منطقه‌ای دریای خلیج‌فارس و دریای عمان (راپمی) افزود: در حال حاضر تالاب انزلی در طرح جامع شهری و جزو نقشه شهر قرار گرفته است و به این راحتی نمی‌توان این تالاب‌ را از تعارضات انسانی نجات داد.

مدیرکل سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: طی یکی دو سال اخیر بارها بحث‌هایی مانند احداث ورزشگاه و استادیوم در این تالاب مطرح شده است که این تالاب را به خطر خواهد انداخت. علاوه بر آن فاضلاب‌های انسانی و صنعتی به اندازه‌ای وارد این تالاب می‌شوند که سدهای رسوب‌گیری که احداث شده، راهگشا نخواهند بود.

شادی تاکید کرد: اکنون در کشورهایی که رودخانه از داخل شهرهایشان عبور می‌کند، فاضلاب‌ها به شدت ساماندهی شده و حتی جلوی سیلابی که شهر را می‌شوید و وارد رودخانه می‌شود، گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر توسعه بنادری مانند نوشهر و بوشهر سبب ترافیک و مشکلات بسیاری شده است، افزود: باید پیش از انجام هر کاری راهبردهای آن مشخص شده و به اسناد بالادستی تکیه کرد اما اکنون در این زمینه دچار مشکل هستیم.

مدیرکل سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین در زمینه توسعه استان‌ها متاسفانه ملاحظه می‌کنیم که هر استانی که اقدامی انجام می‌دهد، دیگر استان‌ها هم در پی آن استان آغاز به انجام آن اقدام می‌کنند و بدون آنکه بحث آمایش سرزمین رعایت شود.

شادی با بیان اینکه کشاورزان بدون توجه به بحث آمایش سرزمین هر محصولی را که خود بخواهند، می‌کارند افزود: این در حالی است که کشاورز باید اقدام به کشت محصولی کند که ارزشمند باشد و مطابق با نیاز آبی منطقه باشد.

مدیرکل سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر مناطق حساس ساحلی و حفاظت شده را اعلام نکنیم، تضمینی در تغییر کاربری آنها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۶ منطقه تازه برای افزوده شدن به مناطق حفاظت شده پیشنهاد شده‌اند که شامل مصب رودخانه گرگان‌رود، پناهگاه حیات‌وحش ساحلی دریایی استیل عباس‌آباد، منطقه حفاظت شده رودخانه چشمه کیله، منطقه حفاظت شده دریایی دارا در جزیره ابوموسی و منطقه حفاظت شده ساحلی دریایی کچو که محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پشت سبز است، می‌شود.

شادی با بیان اینکه این محل‌ها باید هر چه زودتر جزو مناطق حفاظت شده محسوب شوند، افزود: همچنین منطقه حفاظت شده خلیج گواتر، منطقه حفاظت شده ساحلی دریایی تنگ، منطقه حفاظت شده ساحلی دریایی پزم، منطقه حفاظت شده مرجان‌های دریایی چابهار و مناطق حفاظت شده ساحلی دریایی هرمزگان، قشم، هنگام، جزیره لارک، کیش و هندورابی می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر این مناطق را حفاظت شده اعلام می‌کنیم، می‌توانیم جلوی بسیاری از فشارها را بگیریم.

به گفته مدیرکل سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، در تبصره ۲ ماده ۱۰۷ قانون برنامه پنجم توسعه ذکر شده است که سازمان حفاظت محیط زیست باید تا سال دوم برنامه پنجم (سال قبل) مناطق حساس ساحلی و دریایی را شناسایی و اعلام می‌کرد.

شادی، سبب عدم انجام این کار را کمبود اعتبارات دانست و گفت: شناسایی و اعلام مناطق حساس ساحلی دریای خزر اعلام شد، اما در خلیج‌فارس و دریای عمان شاهد اقدامات مفیدی نبودیم.

حسن محمدی نیز در این جلسه حضور داشت و با بیان اینکه تداخل کارها در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان بسیار بسیار است، افزود: اکنون در سطح بین‌المللی بروکراسی عجیبی بر سر کارها متمرکز شده و هر نهادی به دنبال سهم بیشتر است.

وی ادامه داد: بحث آلودگی دریا، مدیریت توسعه ساحلی و مقابله با گونه‌های مهاجم از دیگر مواردی می باشند که به شدت با یکدیگر تداخل داشته و سبب می‌شود کار مفیدی انجام نشود.

محمدی ضمن انتقاد از سازمان‌های بین‌المللی نیز اظهار کرد: اکنون بانک جهانی اشخاصی را به منطقه فرستاده و تمام مدیریت راپمی را به هم ریخته است.

وی با بیان اینکه دریای خلیج‌فارس تنها ۱۵ هزار سال سن دارد، افزود: این مسئله نشان می‌دهد که هنوز گونه‌های این دریا در حال تکامل بوده و علاوه بر آن شوری بالا، نوسان شدید درجه حرارت در تابستان و زمستان و فشارهای توسعه‌ای رشد اقتصادی این منطقه را به شدت شکننده کرده است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.