«ناتو» توفیقی نخواهد داشت

جام جم آنلاین: در اجلاس سران ناتو که روزهای آخر اردیبهشت در شیکاگو برگزار می شود، اختلاف نظر شرکت کنندگان جدی خواهد بود و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به نظر واحدی در مورد افغانستان نخواهد رسید.

محسن پاک آیین رئیس ستاد افغانستان وزارت امورخارجه در تشریح موارد اختلاف نظر اعضای ناتو در مورد افغانستان گفت:موضوع زمان و چگونگی خروج نیروهای خارجی با توجه به رویکرد دولت جدید فرانسه و برخی دیگر از اعضای ناتو مبنی بر خروج سریع نیروها از افغانستان،چالش جدی این اجلاس خواهد بود.

وی با اشاره به عدم رضایت بسیاری از اعضای ناتو نسبت به رویکرد جدید آمریکا در قبال طالبان نسبت به اقدامات ناهماهنگ آمریکا نظیر مذاکره با طالبان در قطر ناخرسند بوده و از اینکه فقط در هنگام پرداخت کمک های مالی به افغانستان،به بازی گرفته می شوند و در بقیه تحولات این کشور مجبور به دنباله روی از سیاست های آمریکا هستند،رضایت ندارند.

پاک آیین با اشاره به تعهد ناتو مبنی بر پرداخت سالانه  ۵/۴ میلیارد دلار به افغانستان برای هزینه های ارتش و پلیس این کشور افزود: بنظر می رسد آمریکا قصد دارد نیمی از این مبلغ را از اعضای ناتو دریافت نماید،که به دلیل بحران اقتصادی در اروپا،کشورهای این قاره چندان تمایلی به این مشارکت ندارند.

رئیس ستاد افغانستان با بیان اینکه کشورهای ناتو بعد از ده سال ناکامی در تامین امنیت افغانستان،تمایل دارند آبرومندانه از این کشور خارج شوند گفت اما رویکرد آمریکا برای تداوم حضور خود در افغانستان با دیدگاه اکثر اعضای ناتو در تضاد است.

 پاک آیین با اشاره به اینکه در پیمان استراتژیک آمریکا با افغانستان اسمی از مبارزه با طالبان آورده نشده و بدون در نظر گرفتن نقش کشورهای منطقه در کمک به استقرار صلح و امنیت در افغانستان، وظایف جدیدی برای ناتو تعریف شده است نیز نگران بوده و نسبت به آینده امنیتی افغانستان علیرغم پرداخت کمک های هنگفت خوشبین نیستند.

وی اظهار داشت: اگرچه ممکن است اعضای ناتو برای حفظ ظاهر با انتشار بیانیه ای وحدت نظر خود در مورد افغانستان را نشان دهند اما پیش بینی می شود اجلاس شیکاگو آغاز شکاف جدی میان اعضای ناتو در قبال افغانستان باشد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.