ناسا: موبایل شما به هوشمندی Curiosity است!

این کاوشگر دارای چند ربات، دو کامپیوتر، چهار ریزتراشه و نرم افزار هوشمند برای انجام یک ماموریت دو ساله است.
گردشگر مریخ Curiosity که پیچیده ترین ماشین ناسا محسوب می شود و برای تحقیقات به سیاره دیگری فرستاده شده است، کامپیوتری آن را مدیریت می کند که قدرتمندتر از سیستم موجود در تلفن هوشمند شما نمی باشد!
پس از فرود این گردشگر رباتیک در منطقه Gale Crater مریخ، حال نیاز به انجام یکسری از آزمایشات است تا از کارکرد صحیح سیستم های آن پس از طی یک سفر ۳۵۰ میلیون مایلی از زمین، اطمینان حاصل نمود. این آزمایشات ممکن است تا قبل از این که این ربات آماده حرکت در ق مارتیان بشود، چندین هفته به طول انجامد.
به گفته سازندگان Curiosity در حالیکه این گردشگر دارای یک ماموریت علمی فوق العاده مهم است، خود این ربات نیز یک شاهکار مهندسی به شمار می آید.
به گفته دوین کیپ Devin Kipp این گردشگر دارای پیچیده ترین سیستمی است که تاکنون به سیاره دیگری رفته است که نه تنها توانسته است یک سفر هشت ماهه از زمین به مریخ را دوام آورد بلکه برای استقامت در تغییرات دمایی بسیار طاقت فرسای مریخ طی چندین سال نیاز برنامه ریزی و مقاوم سازی شده است. این گردشگر ۲۰۰۰ پوند وزن دارد و ۱۷ دوربین و ۱۰ ابزار و دستگاه علمی را حمل می کند و فقط دو کامپیوتر و چهار پردازنده دارد.
این گردشگر از یک پردازنده Sparc سان میکروسیستم برای اجرای عملیات موتورهای فرود و گردش در اتمسفر مارتیان استفاده می کند. پس از فرود پردازنده PowerPC که محصول مشترک اپل، موتورولا و IBM است و AIM نامیده می شود، وارد عمل می شود. این پردازنده اصلی دارای یک پردازنده پشتیبان اضافی می باشد که تمامی نرم افزارهای اصلی نصب بر روی سیستم گردشگر را اجرا می کند.
ریزتراشه چهارم که یک پردازنده Sparc می باشد، در جعبه کنترل کننده موتور Curiosity است. در واقع پردازنده اصلی فرامین را ارسال می کند و این ریزتراشه با تبدیل این فرامین به منطق دستور حرکت موتورها را صادر می کند.
به گزارش پایگاه خبری فن آوری اطلاعات ایران از ComputerWorld،تمامی این پردازنده ها تک هسته ای می باشند. Curiosity یکی از آخرین نسل های سفینه های فضایی ناسا است که دارای ریزتراشه تک هسته ای خواهد بود.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.