ناسیونالیست‌ها پیروز انتخابات محلی در کاتالونیای اسپانیا

۰۶م آذر ،

afp1-65.jpg

احزاب ملی‌گرا در کاتالونیای اسپانیا توانستند پیروز انتخابات پارلمانی شوند اما از کسب اکثریت بازماندند و باید برای تشکیل دولت ائتلاف کنند. با این حال جدایی‌طلبان یک گام به برگزاری همه‌پرسی استقلال از اسپانیا و تشکیل کشور مستقل نزدیکتر شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حزب حاکم ۱۲ کرسی خود را در این انتخابات از دست داد.

شمارش ۹۹ درصد از آراء نشان می‌دهد که حزب حاکم ‘اتحاد و هم‌گرایی کاتالونیا’ با در دست داشتن ۵۰ کرسی همچنان بیشترین کرسی را در مجلس منطقه کاتالونیا در دست دارند.

مجلس کاتالونیا ۱۳۵ کرسی دارد و تا پیش از این انتخابات حزب حاکم ۶۲ کرسی آن را در اختیار داشت.

حزب چپ‌گرای “چپ جمهوری‌خواه” با کسب ۲۱ کرسی رتبه بعدی را در این انتخابات به دست آورد. تا پیش از این انتخابات آنها تنها ۱۰ کرسی را در اختیار داشتند.

هر دوی این احزاب خواهان جدا شدن کاتالونیا از اسپانیا می باشند و به رای‌دهندگان وعده داده‌اند که در صورت پیروزی می‌خواهند برای این منظور همه‌پرسی برگزار کنند.

آرتور ماس، رهبر دولت محلی کاتالونیا در گفت‌وگو با بی.بی.سی گفت که تا چهار روز آینده مسئله جدا شدن از اسپانیا را با مردم مطرح می‌کند. وی گفت که از نتیجه انتخابات خوشنود است، اما نه آنقدر که می‌توانست خوشحال باشد.

ماس پس از آنکه با دولت مرکزی اسپانیا بر سر مسائل مالی به توافق نرسید، اعلام انتخابات زودهنگام کرد. دولت مرکزی وی را متهم می‌کند که می‌خواهد از بحران اقتصادی سوءاستفاده کند. آنها می‌گویند که حزب ملی‌گرای حاکم بر منطقه کاتالان دنبال بهانه است تا بی‌پولی خود را به گردن کسی بیاندازد.

رهبر دولت محلی کاتالونیا نیز می‌گوید که منطقه کاتالان به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا می‌تواند اوضاع بهتری داشته باشد تا اینکه بخواهد همچنان بخشی از اسپانیا باشد. وی حتی در رقابت‌های انتخاباتی از پرچم اتحادیه اروپا استفاده می‌کرد.

ناظران معتقدند که استقلال چندان برای منطقه کاتالان کار راحتی نیست. بقیه احزاب این منطقه با این مسئله مخالف می باشند و از طرف دیگر، برگزاری همه‌پرسی از منظر قانون اساسی اسپانیا ناممکن است و دولت مرکزی آن کشور مانع اقدام برای برگزاری همه‌پرسی خواهد شد.

کاتالونیا بخشی خودمختار در شمال شرقی کشور اسپانیا است. طبق آخرین همه‌پرسی در ژوئیه ۲۰۰۶ کاتالونیا به بخشی خودمختار تبدیل و از نظر درآمدهای مالیاتی و کنترل بر مرزها و فرودگاه‌ها و قوانین مهاجرتی مستقل‌تر از قبل شد. با این حال جدایی‌طلبان این منطقه تلاش دارند تا کشور مستقلی را تشکیل دهند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.