نامه‌ صالحی به بان کی‌ مون: هتک حرمت پیامبر اسلام مصداق جنایات نفرت‌انگیز است

وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با محکوم کردن اهانت به پیامبر اکرم (ص)، نوشت: تهیه‌کنندگان این فیلم نفرت‌انگیز، در صورتی که مقامات ذی‌ربط در دولت آمریکا اقدامات مناسبی علیه اهانت‌های مشابه در گذشته هم‌چون اقدام بی‌شرمانه یک کشیش خودخوانده در فلوریدا در به آتش کشیدن قرآن انجام می‌دادند، جرات نمی‌کردند چنین فیلم موهنی را تولید و پخش کنند.

متن کامل نامه دکتر علی‌اکبر صالحی به بان‌ کی مون این شرح است:

اینجانب با کمال تاسف و تاثر عمیق این نامه را برای شما می‌نویسم تا نگرانی و انزجار شدید خود را نسبت به ادامه روند نادرست حمله به اسلام توسط برخی از محافل، گروه‌ها و شخصیت‌ها در غرب اظهار دارم. آخرین مورد از اهانت به اسلام با تولید و انتشار یک فیلم بسیار اهانت‌آمیز درباره پیامبر اسلام کلید خورد. این فیلم موهن نه تنها باعث جریحه‌دار شدن احساسات صدها میلیون مسلمان در سراسر جهان شد بلکه باعث شعله‌ور شدن نفرت مذهبی در میان پیروان دیگر ادیان نیز شد. این اقدام موهن به منزله یک زنگ خطرف برای تمامی ما است و باید ما را در مقابله با این گونه جنایات نفرت‌انگیز متحد کند.

معتقدم که این گونه اقدامات علیه اسلام و مقدسات اسلامی به‌ویژه علیه قرآن مجید و پیامبر اسلام مصداق جنایات نفرت‌انگیز (hate crime) است که در نهایت به خشونت می‌انجامد. بنابراین این گونه اقدامات را همان‌گونه که سرشت آن‌ها می‌طلبد، باید جدی گرفت.

مصونیت باعث ادامه ارتکاب جرم می‌شود و این یک حقیقت تلخ است که این اقدام اهانت‌آمیز توسط شخصی انجام گرفته که سابقه‌ای طولانی در اشاعه اسلام هراسی و برانگیختن خشونت‌های مذهبی و نژادی دارد. به نظر می‌رسد برانیگختن حس نفرت و خشونت در بخش‌های مشخصی از دنیا با رضایت دولت مربوطه و اقدام نامناسب آن دولت علیه مسببان همراه و تشویق می‌شود. تهیه‌کنندگان این فیلم نفرت‌انگیز، در صورتی که مقامات ذی‌ربط در دولت آمریکا اقدامات مناسبی علیه اهانت‌های مشابه در گذشته همچون اقدام بی‌شرمانه یک کشیش خودخوانده در فلوریدا در به آتش کشیدن قرآن انجام می‌دادند، جرات نمی‌کردند چنین فیلم موهنی را تولید و پخش کنند. دولت‌ها نباید مسوولیت خود در سرکوب چنین اقدامات و جنایات نفرت‌انگیز را به بهانه دفاع از آزادی بیان نادیده بگیرند و توجیه کنند. مسببان و بزهکاران چنین جرایمی باید به میز عدالت کشانده شوند و پاسخگوی جرایم خود باشند.

شما به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد که هدف اصلی آن برقراری صلح و دوستی در میان ملت‌هاست، مسوولیت سنگینی در تنویر افکار عمومی جهان درخصوص تاثیرات منفی اقدامات نفرت‌انگیز بر آرمان بردباری مذهبی و روابط مسالمت‌آمیز میان ادیان و ملت‌های مختلف برعهده دارید. به‌راستی این وظیفه همگی ماست که انزجار خود نسبت به اقدامات موهن علیه تمام ادیان را اعلام کرده و چنین اقداماتی را به عنوان جرم نفرت‌انگیز محکوم کنیم. ما باید هم‌چنین مسببان این‌گونه جرایم و اقدامات اهانت‌انگیز را به میز محاکمه بکشانیم تا پاسخگوی اقدامات غیرمسوولانه خود باشند.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.