نامه ارسالی به “کافه سینما”: چرا این روزها فیلم‌های سینمای ایران نمی‌فروشند؟/آیا مردم از این بازیگران تکراری در نقش‌های همیشگی خسته شده‌اند؟

دوشنبه, ۲۵ اردیبهشت ساعت ۰۳:۱۲ کافه سینما

سیاوش قاسمی: آیا به راستی علت افت فروش فیلمها و نبود تماشگران در سالنها، که بدنه اصلی سینماست نبود فیلم نامه خوب است ،یا علت دیگری دارد .شاید نبود بازیگران حرفه ای و عوامل حرفه ای ؟ به راستی علت چیست ؟آیا وجود بازیگران تکراری با بازیها تکراری نیست ؟ چرا بازیگران ما دیگر گیشه ندارند سئوال همینجاست ؟آیا وقت آن نرسیده که از بازیگران جدید استفاده شود آیا وقت آن نرسیده که از بازیگران تازه نفس دعوت شود و چهره های جدید را به سینما معرفی کرد .چرا تهیه کننده گان و کارگردانهای ما ترس از چهره های جدیدی دارند چرا آکادمی بازیگری حرفه ای تشگیل نمیدهند و از آنها دعوت به کار نمیشود . حتی قلاده های طلا که پر فروش ترین فیلم امسال هست هنوز نتوانسته هزینه تولید خودش را در بیاورد چه برسد به سیب سلما که فروشش از یک بغالی هم کمتر است . آیا وقت آن نرسیده که فکری به حال سینما کنیم و فکری به حال این همه عشاق بازیگری که پر از استعداد هستند ،عد ه ای که سینما را در انحصار خود در آورده اند به این عزیزان اجازه ای رخ نمای نمیدهند . چرا بازیگر “دختری” باید موهایش را از ته بزند و ۴ ماه خانه نشین شود و افسردگی بگیرد !چرا تمام دوستان بازیگر من که به آنها اجازه کار نمیدهند وقتی حالشون را میپرسم ،میگم حالتون چطوره همگی به اتفاق میگن افسردگی گرفتیم. آیا و اقعاً چیزی به نام باند وجود ندارد؟ بحث بودجه تنها مشکل ساخت سینما نیست، بلکه مدیریت و تهیه‌کننده نیز در این میان تاثیرگذار است؛ به عنوان مثال نمی‌دانم چرا تهیه کنندگان ما برای ساخت فیلم‌ها از عوامل خوبی استفاده نمی‌کنند. عوامل خوب در برخی از موارد به نفع کار است، از طرفی باید به این موضوع توجه کنیم که لزومی ندارد در همه‌ی فیلم‌ها از بازیگران چهره استفاده شود. همه بازیگران باید از جایی شروع کنند تا معرفی شوند.

بیراه نیست اگر بگوییم در چند سال گذشته بس که مردم بازیگران ثابت را در نقش های کلیشه ای دیده اند ، خسته شده اند. مثلااکنون خوب می دانیم اگر قرار باشد یک فیلم کمدی سینمای ساخته شود از جواد رضویان ،علی صادقی ،رضا شفیعی جم دعوت میشود برای نقش آدم های خوش طینت و شوخ مزاج هم بهترین گزینه مهران رجبی خواهد بود و برای ایفای نقش یک زن موذی و پر سر و صدا مریم امیر جلالی حتما در فهرست بازیگران خواهد بود؛هر چند همه می دانیم که خود این بازیگران هم از بازی درنقش هایی که سرانجام آنها از پیش تعیین شده، خسته هستند)؛ آیا به راستی نمیشود به جای این عزیزان از گزینه های جدید استفاده کرد ؟

می گویند کشور ما کشور جوانی است که استعدادهای زیادی در آن وجود دارد، در دنیای سینما و تلویزیون و در حرفه بازیگری این استعدادها زمانی به بار می نشینند که دیگران نویسندگان، تهیه کنندگان و کارگردانان آنها را در چارچوب تکرارها و کلیشه ها محصور نکنند؛ مگر نه این است که دنیای تصویر برای بقای خود به داستان های تازه تر نیاز دارد.

امضا: سیاوش قاسمی/بازیگر

Tags:

کافه سینما-آخرین اخبار و یادداشت های سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.