نامه “نمکی” به “حناچی” درباره آلودگی هوا / تاثیر آلاینده‌های هوا در تشدید آنفلوآنزا

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر نقش دستگاه‌های دیگر در بهبود کیفیت هوای شهرها، تاکید کرد که برای رفع آلودگی هوا به اقدامات اساسی و زیرساختی نیاز است.

دکتر علیرضا رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نامه وزیر بهداشت به شهردار تهران در خصوص مشکلاتی که آلودگی هوا برای سلامت ایجاد می‌کند، گفت: در راستای همین اقدامات کارشناسان ما در وزارت بهداشت در جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران نیز شرکت می‌کنند؛ اما نکته‌ای که نباید از از آن غافل بود این است که وزارت بهداشت تنها دو وظیفه دارد؛ اول آنکه مردم را نسبت به تاثیر آلاینده‌ها بر سلامت‌شان آگاه کند و دوم آنکه رشته دانشگاهی در ارتباط با مهندسی هوا و آب راه‌اندازی کنیم؛ پس باقی وظایف به عهده سایر دستگاه‌ها است.

آلودگی هوا تا ۳۰ برابر حد مجاز در برخی مناطق تهران

وی با بیان اینکه در برخی روزها و در برخی مناطق تهران آلودگی هوا تا ۳۰ برابر حد مجاز بالا می‌رود، اظهار کرد: البته این وضعیت تنها شامل حال تهران نیست؛ بلکه در استان‌های فارس، اصفهان و خوزستان نیز مشکل آلودگی هوا وجود دارد.

تاثیر آلودگی هوا در تشدید آنفلوآنزا

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه آلودگی هوا می‌تواند باعث تشدید سایر بیماری‌ها از جمله بیماری آنفلوآنزا شود، ادامه داد: با توجه به اینکه در اوج دوره بیماری آنفلوآنزا قرار داریم و این دوره اوج حداقل تا دو هفته آینده به طول می‌انجامد، آلودگی هوا می‌تواند تشدید کننده آن شود و احتمال ابتلا به آنفلوآنزا در بین افراد بویژه کودکان، افراد بالای ۶۰ سال، کسانی که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف است، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و… شود.

وی ضمن آنکه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را راهکاری برای رفع آلودگی هوا ندانست،‌ در عین حال به سیستم حمل و نقل عمومی انتقاد کرد و افزود: بارها از مردم خواسته‌ایم از تردد با خودروی خود به صورت تک سرنشین  خودداری کرده و به شبکه حمل‌ونقل عمومی مراجعه کنند، اما در این زمینه چه تسهیلات مناسبی برایشان در نظر گرفته‌ایم؟ همواره راهکار ارائه داده‌ایم بدون آنکه به سرانجام خاصی برسد. اقداماتی از قبیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تنها اقداماتی موقتی است که نمی‌تواند حل کننده معضل آلودگی هوا باشد.

رئیسی ضمن تاکید بر اهمیت اصلاح کیفیت سوخت و خودروهای تولیدی، تصریح کرد: برای رفع آلودگی هوا نیاز به اقدامات اساسی و زیرساختی داریم. اصلاح نوع بنزین و افزایش کیفیت خودروها یکی از راه‌های بهبود کیفیت هوای شهر بویژه در فصل سرد سال است که هرساله ما در این زمان از سال با مشکل آلودگی هوا روبه‌رو می‌شویم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.