نامه کارگر نمونه به رئیس‌جمهور

مهر: ۱۱ اردیبهشت (روز کارگر) مراسم تقدیر و معرفی ۱۱ کارگر نمونه سال ۹۰ کشور به همراه ۶ گروه کار نمونه کشوری و واحدهای نمونه سال ۹۰ در حضور رئیس جمهور برگزار شد.

کارگرانی که هر یک در گوشه ای از این کشور پهناور از استان های آذربایجان شرقی، یزد، مرکزی، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، زنجان، تهران، خراسان جنوبی، فارس، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، همدان، لرستان، آذربایجان غربی، کرمان، هرمزگان و خراسان شمالی مشغول به کار و نوآوری هستند.

کارگرانی که دارای تحصیلات عالی دانشگاهی و مهارتی هستند. برخی تحصیلات آکادمیک را به فن و نوآوری پیوند زده اند و برخی دیگر نیز تجربه سال های حضور مستقیم در تولید و کار را با کوله باری از تجربه به خدمتی جدید تبدیل کرده اند.

تبدیل تجربه به خدمت

ساخت قطعات توربین بادی، نصب شیر برقی بر روی فیلتر اکسیژن ساز، ساخت دستگاه تست شیر کنترل ساخت مشعل هوشمند، طراحی و ساخت دستگاه بارگیری خشت خام، نصب گیرباکس بر روی شیرهای خطوط، تصفیه گاز و تولید ذرات مغناطیسی و طراحی و ساخت برج تقطیر اتمسفر در پالایشگاه؛ بخشی از نوآوری های کارگران نمونه کشور بوده است.

همچنین می توان به ساخت لوازم جانبی خط تولید کارخانه در سیستان و بلوچستان، ساخت دستگاه اتوماتیک دسته زنی ظروف شیشه ای، طراحی و ساخت اکسل جلو تراکتور، طراحی و ساخت تجهیزات نساجی صنعت روشنایی، ریسندگی، روکش های ام دی اف و اچ دی اف، سیمان، صنایع غذایی، برق و قدرت نیز به عنوان بخشی دیگر از فعالیت های کارآفرینانه آنان یاد کرد.

به صورت کلی منتخبین سال ۹۰ کشور از ۱۷ استان بوده اند که در حضور رئیس جمهور معرفی شدند. دریافت سوئیچ یک دستگاه خودروی پراید و لوح تقدیر؛ جایزه ای بود که به عنوان سپاس از خدمت آنها به کشور درنظر گرفته شد.

برخی از کارگران نمونه سال ۹۰ کشور گفتند که مجموعه مسئولانی که با آنها دیدار داشته اند از رئیس جمهور تا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش کردند تا از دادن وعده های بی سرانجام خودداری کنند.

آنها در مقابل درخواست ها و نامه های کارگران و گروه های کار نمونه سال ۹۰ کشور به گفتن این جمله بسنده کردند که سعی می کنند خواسته های آنها برآورده شود. برخی کارگران درخواست هایی را در بخش دریافت حمایت های تسهیلاتی بانک ها داشته اند.

خرید پراید هدیه کارگران

طی سال های گذشته برخی از وعده هایی که به کارگران نمونه داده شد هرگز به منصه ظهور نرسید و کارگران نتوانستند از آن برخوردار شوند. فراهم کردن امکان ادامه تحصیل کارگران، ارائه تسهیلات بانکی و وام های اشتغال زایی و همچنین حمایت از ایجاد واحدهای تولیدی برخی از عناوین آن بوده است.

البته در کنار این موارد برخی مسائل دیگر مانند واگذاری خودروی پراید نیز مطرح بود که در یکی دو سال گذشته با تاخیرهای فراوانی همراه بود و باعث دلخوری کارگران نمونه شده بود.

یکی از کارگران نمونه سال ۹۰ کشور اعلام کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید تلاش کرده است تا با تامین اعتبار خرید خودروهای هدیه کارگران نمونه، آنها را در روز ۱۱ اردیبهشت تحویل نماید که البته تاکنون سوئیچ آن را تحویل داده اند.

در این زمینه از چند روز قبل خودروهای خریداری شده برای کارگران نمونه در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است و احتمالا وزارتخانه قصد دارد تا در قالب یک مراسم تقدیر از کارگران نمونه، واگذاری آنها را رسما انجام دهد.

همچنین خبر می رسد با توجه به خریداری شدن خودروها تحویل سوئیچ آن به کارگران نمونه در روز ۱۱ اردیبهشت ماه (روز کارگر) واگذاری قطعی آنها در حال طی کردن مراحل اداری و تکمیل مستندات است.

بومی سازی قطعات توربین بادی

محمداسماعیل بیگی، از کارگران نمونه سال ۹۰ کشور از بومی سازی قطعات و مجموعه های توربین بادی ۶۶۰ کیلووات و ساخت پره توربین ۱.۵ مگاوات در کشور خبر داد و گفت: تاکنون این قطعات به صورت کامل از کشور دانمارک وارد می شد.

کارگر نمونه سال ۹۰ کشور و مهندس یک واحد صنعتی در کشور، اظهار داشت: برای بومی سازی این قطعات ۲ سال فعالیت صورت گرفته است.

بیگی، ادامه داد: همچنین برای تراژ ۵۰ توربین حدود ۸۰۰ هزار نفر ساعت اشتغال در کشور ایجاد شد و از خدمات ۵۰ کارگاه صنعتی استان تهران نیز استفاده کردیم.

وی با اعلام اینکه صرفه جویی اقتصادی حاصل از بومی سازی این طرح ها حدود ۲ میلیون دلار بوده است، خاطر نشان کرد: با وجود تحریم و مسائلی از این دست توانستم در این بخش پروژه را تکمیل و نهایی کنم.

کارگر نمونه سال ۹۰ کشور درباره وعده های احتمالی دولت به کارگران و واحدهای نمونه کشور در سال ۹۰، تصریح کرد: وعده چندانی داده نشد و صحبت خاصی نیز از چگونگی حمایت دولت از طرح ها نبود.

بیگی در زمینه دریافت خودروی پراید به عنوان هدیه، گفت: هنوز خودرو به ما تحویل نشده است و طبق گفه مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراحل اداری قرار دارد.

تولید دستگاه ترک‌یابی لوله‌های نفت

به گفته وی، درخواست هایی از کارگران و گروه های نمونه کاری برای دریافت تسهیلات بانکی ارزان قیمت وجود داشته است اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد در این زمینه پیگیری هایی را صورت می دهد ولی قول چندانی در کار نبود.

همچنین مهدی شجاعی دیگر کارگر نمونه منتخب کشور در سال ۹۰ نیز گفت: برای اولین بار توانسته است در کشور پودر ذرات مغناطیسی را تولید کند.

این کارگر نمونه منتخب کشور در سال ۹۰، اظهار داشت: این پودر برای تست ترک یابی لوله های نفت کاربرد دارد و تاکنون نیز فقط از کشور آمریکا خریداری می شد.

شجاعی با اشاره به کمیاب بودن آن در بازار برای مصرف در پروژه های نفتی کشور، خاطر نشان کرد: هم اکنون از طریق تولید داخلی آن توانستیم قیمت تمام شده آن را نیز کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: با نهایی شدن این طرح، بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان صرفه جویی در کشور صورت گرفته است و از این پس می توان نیاز داخلی را از طریق گسترش این نوآوری از داخل تامین کرد.

خانم سمانه کلانتری، دیگر کارگر نمونه کشور در سال ۹۰ و تنها خانم حاضر در جمع ۱۱ کارگر نمونه و برتر نیز از موفقیت در تولید نوعی اسانس با کاربرد تولید دارو در کشور خبر داد و گفت: از طریق انجام برخی تغییرات در سیستم موفق به افزایش ۳۶ درصدی ظرفیت تولید شدیم.

صرفه جویی ۱.۵میلیارد تومانی در صنعت دارو

کارگر نمونه کشوری در سال ۹۰، تصریح کرد: علاوه بر افزایش ظرفیت، تولید نیز به میزان ۲۱.۳ درصد رشد کرد و زمان تولید محصول نیز ۱۷ درصد کاهش یافت.

کلانتری بیان داشت: با توجه به اینکه تولید داروهای گیاهی نیازمند استفاده از مواد اولیه است، با ایجاد برخی تغییرات دستاوردهای خوبی نیز در این بخش حاصل شده است.

وی با اعلام صرفه جویی ۱ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومانی ریالی در این بخش، افزود: با گسترش تولید اسانس از طریق روش تغییر یافته، دیگر نیازی به واردات از خارج نیز نخواهد بود.

کارگر نمونه کشوری در سال ۹۰، در خصوص مطالبات کارگران نمونه از رئیس جمهور و یا طرح برخی مباحث با وی، گفت: نامه ای را در ۵ محور به رئیس جمهور تقدیم کردم.

کلانتری تاکید کرد: در یکی از محورهای این نامه حمایت از طریق پرداخت تسهیلات بانکی و همچنین پرداخت کمک های بلاعوض و یا با بهره کم به نوآوران و کارگران نمونه را به رئیس جمهور پیشنهاد کرد.

به گفته وی، برگزاری جشنواره های سالیانه برای مخترعان و کارگران نمونه نیز بخش دیگری از درخواست از رئیس جممهور بوده است.

کارگر نمونه کشوری در سال ۹۰، تصریح کرد: استفاده از منابع و تسهلات بنیاد ملی نخبگان و فراهم شدن شرایط استفاده کارگران از اینگونه امکانات نیز از دیگر محورهای درخواست شده از رئیس جمهور بود.

کلانتری همچنین به فراهم شدن امکان تسهیلات دهی به شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی دیگر از خواسته های خود از رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: به صورت کلی رئیس جمور عنوان کرد پیشنهادات مطرح شده را مورد بررسی قرار خواهد داد.

وی در مورد زمان تحویل هدیه خودروی پراید نیز تصریح کرد: تاکنون فقط سوئیچ آن را به ما تحویل داده اند ولی گفتند این کار بزودی انجام می شود.

بومی سازی دانش تحریمی

همچنین ابوالفضل مصطفایی به نمایندگی از یک گروه ۶ نفره کار برگزیده کشور در سال ۹۰ نیز از بومی ساز تعمیرات و نگهداری از تجهیزات خارجی کارخانه ملی سرب و روی ایران خبر داد.

وی با بیان اینکه کل تجهیزات مربوط به تولید اکسیژن کارخانجات سرب و روی از کشور آلمان وارد می شد، بیان داشت: در گذشته به دلیل وجود تعاملات با کشور آلمان، در صورت لزوم آنها کارشناسانی را برای عیب یابی تجهیزات و تعمیر به ایران می فرستادند اما پس از تحریم ها، آنها عنوان کردند نمی توانند خدمات ارائه کنند.

مصطفایی از بروز مشکلی در سال ۸۹ و تعطیلی کارخانه ملی سرب و روی ایران خبر داد و بیان داشت: پس از آن خودمان دست به کار شدیم و با توجه به اینکه موارد مشابه در برخی کشورها مانند عربستان باعث بروز انفجار کارخانه و کشته شدن عده ای شده بود، کار را با موافقیت انجام دادیم.

وی خاطر نشان کرد: پس از آن نیز توانستیم برخی قطعات مورد نیاز را در کشور تولید کنیم و بومی سازی نیز از این طریق انجام شد و از این طریق توانستیم علاوه بر حفظ بزرگترین کوره دنیا و صرف هزینه اندک از بیکاری ۶۰۰ نفر هم جلوگیری کنیم.

این برگزیده کشور در بخش گروه های کار نمونه سال ۹۰، همچنین از صرفه جویی ۲ میلیارد تومانی و ۷۵۰ هزار دلاری واردات قطعه از خارج سخن گفت و تصریح کرد: از رئیس جمهور درخواست کردیم از بومی سازی، کارآفرینان و گسترش تولیدات داخلی حمایت کند.

مصطفایی همچنین از حمایت های مناسب مدیران شرکت ملی سرب و روی ایران به عنوان پشتوانه انجام این کار ملی قدردانی کرد و افزود: بدون حمایت ها و انگیزه دادن ها نمی توانستیم این کار بزرگ را به انجام برسانیم.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.