نام میوه کیوی از کجا آمده است!! + عکس (گزارشی جالب)

۱۳م آذر ،

کیوی میوه ای است تخم مرغی شکل و به اندازه یک تخم مرغ بزرگ با پوستی کرکی و قهوه ای رنگ و گوشته سبز رنگ…

ممتازنیوز: کیوی میوه ای است تخم مرغی شکل و به اندازه یک تخم مرغ بزرگ با پوستی کرکی و قهوه ای رنگ و گوشته سبز رنگ.

این میوه بومی کشور چین بوده، خاستگاه آن مناطق جنوبی چین است و در واقع می توان آن را میوه ملی چین دانست. درختان کیوی اولین بار توسط یک کشاورز ساده در جنوب چین کشف شده و سپس این کشور اقدام به تکثیر و تجارت این محصول نمود.

کیوی سبز

در حال حاضر و بر اساس اطلاعات FAO بیشترین صادرکنندگان این محصول به سایر کشورهای جهان عبارتند از: نیوزلند، ایتالیا، فرانسه، شیلی و یونان. البته ایران نیز بنابر آمار سال ۲۰۰۷ با صادرات سالیانه ۲۰ تن، مقام هفتم را در فهرست صادرکنندگان به خود اختصاص داده است. 

 نام کیوی از کجا آمده است؟

کشور نیوزلند در سده ۱۹۰۰ این محصول را از چین وارد و سپس اقدام به تکثیر آن کرد. در سال ۱۹۵۰ این کشور صادرات خود به اروپا را رسماً آغاز نمود. اما در آن زمان مسئله ای که ذهن صادرکنندگان را به خود مشغول کرده بود، نام این میوه بود که چینی ها آن را Chinese Gooseberry (خارتوت چینی یا انگور فرنگی چینی) گذاشته بودند و بیم آن می رفت این نام مانع از تبلیغات خوب این کالا در کشورهای اروپایی شود.

در همین بین شرکت Turners & Growers به عنوان اولین صادر کننده این محصول به اروپا با ابتکاری جالب، نام میوه کیوی (Kiwi Fruit) را با الهام از پرندهای به همین نام پیشنهاد کرد و این نام با استقبال مواجه شد.

پرنده ای به نام کیوی

قبل از اینکه میوه ای با این نام در جهان شناخته شده باشد، کیوی نام پرنده ای از پرندگان بومی نیوزلند بود. این پرنده بدنی کرکی و قهوه ای رنگ دارد و قادر به پرواز نیست. زیستگاه آن کشور نیوزلند بوده و در فرهنگ و ادبیات این کشور بسیار مهم تلقی می گردد تا جایی که تصویر آن حتی روی تمبرهای نیوزلند هم چاپ می گردد و از نمادهای این کشور است. این پرنده از راسته سینه پهنان بوده و جزو پرندگان خجالتی و شبگرد و از گونه های محافظت شده در نیوزلند، محسوب می گردد.

منبع:یک دوست


.
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.