ناهنجاری‌های مادرزادی عامل مرگ ۳۷ درصد کودکان زیر پنج سال

به گزارش خبرگزاری مهر،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: ۲۴٫۵ درصد از مرگ و میر کودکان به علت سوانح و حوادث است که این آمار، اهمیت مراقبت‌های خانواده‌ها را در حفاظت از فرزندان خود نشان می‌‌دهد.

شهرام رفیع ادامه داد: ۳۱ درصد دیگر از مرگ و میرها شامل حوادث ترافیکی می‌شوند که در این زمینه رعایت قوانین و نکات ایمنی از جمله بستن کمربند، استفاده از صندلی کودک و قفل کودک از مهمترین موارد به شمار می‌آیند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان، حوادث ترافیکی را بیشترین علت مرگ و میر کودکان عنوان کرد و خواستار رعایت قوانین و مقررات از سوی خانواده‌ها برای مراقبت بیشتر از فرزندانشان شد.

وی افزود: ۱۷ درصد عوامل مرگ کودکان زیر پنج سال در خوزستان ناشی از انسداد راه تنفسی و ۱۹ درصد به علت غرق شدن در آب بوده است که این آمار نشان می‌دهد خوزستان در این سه مورد نیاز به آموزش بیشتری دارد.

رفیع اضافه کرد: در خوزستان ۸۰درصد مراقبت‌های کودکان زیر یکسال، ۸۶ درصد از مراقبت‌های کودکان یک تا دو سال و ۵۷ درصد از مراقبت‌های کودکان دو تا هشت سال در استان خوزستان پوشش داده شده است.

وی با بیان این‌که بسیاری از خانواده ها اطلاعات زیادی درباره جنبه‌های تکاملی کودکشان ندارند، افزود: باید آگاهی جامعه نسبت به رشد و تکامل همه‌جانبه کودکان افزایش یابد.

رفیع با اشاره به اهمیت سال‌های ابتدایی کودک که از دوران جنینی تا پایان هشت سالگی کودکان را شامل می‌شود، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری جامعه باید به سمت این دوران هدایت شود.

وی با ابراز تأسف از این که در جوامع صنعتی بیشترین سرمایه‌گذاری برای سال‌های بزرگسالی در نظر گرفته می‌شود، گفت: سیاست‌گذاران و مسئولانی که بودجه مملکت را در اختیار دارند باید بیشترین سرمایه‌گذاری را در سال‌های پیش از مدرسه و تا پیش از هشت سالگی کودکان داشته باشند و اگر غیر از این باشد ضرر کرده‌ایم و بودجه مملکت را هدر داده‌ایم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: بر اساس آمار کشوری در سال ۹۰ از هر هزار کودک متولد شده در کشور ۲۰ نفر در سن زیر پنج سالگی فوت کردند.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.