ناهید با سماک اعزل دیدار تازه می کند

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

صبح روز شنبه بیست و هفتم آبان ماه سیاره ناهید با ستاره سماک اعزل مقارنه خواهند داشت.

نیما اسماعیلی، کارشناس نجوم مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: ناهید دومین سیاره سامانه خورشیدی محسوب می گردد که میان سیاره زمین و سیاره عطارد  قرار گرفته‌ و نزدیک‌ترین سیاره iبه زمین می‌باشد که بعد از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمان است که ناظران زمینی با چشم غیر مسلح می توانند آن را در آسمان تاریک رصد کنند.

وی افزود: این سیاره در فاصله ۴۲ میلیون کیلومتری از زمین واقع شده و برای چرخش iبه دور خورشید ۲۲۵ روز زمینی وقت لازم دارد و جو آن حاوی مقدار قابل توجهی گاز دی اکسید کربن است که جو ضخیم و غلیظ آن سبب می‌شود که رصد سطح آن بسیار دشوار باشد.

اسماعیلی اظهار داشت: ستاره سماک اعزل درخشان‌ترین ستارهٔ صورت فلکی دوشیزه می باشد که اگر کمان صورت فلکی خرس بزرگ (دب اکبر) را که  iبه نگهبان شمال (سماک رامح) می‌رسد را ادامه بدهیم iبه ستارهٔ نورانی سماک اعزل می‌رسیم.

وی این ستاره را در واقع  یک ستاره‌ دوتایی دانست  که در هر ۴ روز یکبار iبه دور یکدیگر می‌گردند و در فاصله ای حدود ۲۸۰ سال نوری از زمین واقع شده اند و در شبهای صاف با چشم غیر مسلح قابل رویت می باشند.

اسماعیلی تاکید کرد: ساعت ۸:۳۰ روز شنبه سیاره ناهید که نام دیگر آن زهرات است در فاصله زاویه ای ۸/۳ درجه ای شمال و شمال شرقی ستاره سماک اعزال رار می گیرد و با فاصله ۳۱ درجه ای از خورشید آسمان روز باهم مقارنه می کنند و قدر آنها در هنگام مقارنه ۴- و ۰/۱ می باشد که در آسمان ایران iبه سبب روشنایی روز قابل رویت نیست./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.