ناوی پیلای: شورای امنیت درحل مساله سوریه ناکام بوده است

۰۸م اسفند ،

reuters3-39.jpg

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل عملکرد شورای امنیت در پایان دادن به ناآرامی‌ها در سوریه را “ناموفق” دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیست و دومین نشست شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو گفت: شورای امنیت در خصوص مساله سوریه ناکام مانده است.

“یوک یرمیک”، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نیز عدم اقدام اساسی جامعه بین‌المللی در خصوص سوریه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: به مدت دو سال است که جامعه بین‌المللی در توقف ناآرامی‌ها در سوریه با شکست مواجه شده است.

ناوی پیلای گفت: توقف سریع درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در سوریه یکی از اولویت‌های اصلی ما محسوب می‌شود. دفتر من بطور مکرر و بارها از شورای امنیت خواسته تا بحران و ناآرامی‌ها در سوریه را به دادگاه جرایم بین‌المللی ارائه کند.

وی افزود: ما در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ با مساله دارفور و لیبی مواجه بودیم که به شورای امنیت ارجاع داده شد اما چنین شرایطی برای سوریه رخ نداده است.

دادگاه جرائم بین‌المللی تنها می‌تواند در صورتی که شورای امنیت درخواست کند در خصوص جنایات جنگی به تحقیق بپردازد.

در آخرین گزارش یکی از کمیسیون‌های سازمان ملل در خصوص بررسی جنایات جنگی که اوایل ماه جاری انتشار یافت، هم دولت سوریه و هم مخالفان سبب ناآرامی‌ها شناخته شدند.

سازمان ملل تخمین زده که بیش از ۷۰ هزار تن در جریان دو سال ناآرامی در سوریه کشته شدند.

دیدر برکهاتر، وزیر امور خارجه سوئیس نیز بار دیگر بر درخواست کشورش برای ارجاع درگیری‌ها در سوریه به دادگاه جرائم بین‌المللی تاکید کرد و گفت: جهان شاهد یک فاجعه انسانی در سوریه است.

سوئیس ماه قبل درخواستی را با امضای ۵۲ کشور در خصوص گشایش یک پرونده دربارهٔ جنایات جنگی سوریه در دادگاه جرایم بین‌الملل تنظیم کرده بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.