ناو امریکایی پس از دریافت اخطار منطقه را ترک کرد

گردآوری توسط سرویس اخبار سیاسی ممتاز نیوز

دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش طی سخنانی در منطقه رزمایش محمد رسول الله (ص) گفت: در روزهای گذشته دو ناوشکن متعلق به کشورهای فرامنطقه‌ای در دو محدوده از رزمایش حاضر شدند.

وی افزود: به این دو ناوشکن اخطار مجدد دادیم و آنها را وادار کردیم که منطقه را ترک کنند که به دنبال این درخواست، ناوشکن های مزبور منطقه را ترک کردند و ما رزمایش را به خوبی انجام دادیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: ما پیش از این اخطار داده بودیم که به خاطر مسائل ایمنی هیچ کشوری و هیچ طرفی نباید در منطقه رزمایش حضور داشته باشد.

دریادار سیاری با بیان اینکه در همان روزهای نخست بسیاری از کشورها به اخطار ما توجه کردند، گفت: این دو ناو در دو منطقه متفاوت وارد محدوده رزمایش محمد رسول الله (ص) شدند که پس از اخطار مجدد از منطقه بیرون رفتند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هشدار به ناوشکن‌های فرامنطقه‌ای از جمله ناو آمریکایی آنها را مجبور به ترک منطقه رزمایش دریایی محمدرسول‌الله(ص) کرد.

بنابر اعلام معاون عملیات نزاجا این اخطار توسط یک فروند هواپیمای گشت دریایی این نیرو در خلال انجام ماموریت شناسایی به این شناورها داده شده است.

این هشدار در پی ورود این ناوشکن‌ها به محدوده برد موشک‌های نیروی دریایی ارتش در منطقه عمومی رزمایش محمدرسول‌الله(ص) صورت گرفت و موجب شد بلافاصله پس از دریافت این اخطار این ناوشکن‌ها منطقه رزمایش را ترک کنند.

پیش از این نیز فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرده بود: منطقه‌ای را بعنوان منطقه تیراندازی مشخص کرده‌ایم که اژدر و موشک در آن شلیک می‌کنیم و اطلاعیه می‌دهیم که بیگانگان منطقه را ترک کنند.

سیاری همچنین با بیان اینکه این کار طبق قوانین بین المللی است، تاکید کرد: هرکه منطقه را ترک نکند، عواقب آن با خودش خواهد بود.

براساس این گزارش، رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان محمد رسول الله (ص) از چهارم دی ماه در منطقه ای به وسعت ۲ میلیون ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه در اقیانوس هند آغاز شد و تا دهم دی ماه ادامه دارد.

در روز اول این رزمایش نیروهای ارتش به گسترش یگان‌های خود در منطقه پرداختند و در روز دوم یگان های نیروی زمینی با حمایت قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) و نیروی هوایی ارتش از پیشروی نیروهای دشمن فرضی در سواحل جنوب کشور جلوگیری و به آنها حمله کردند.

در سومین روز از رزمایش محمدرسول الله(ص) نیز قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) با شلیک موشک‌های شلمچه از سامانه مرصاد سه پهپاد دشمن را منهدم کرد.

صبح امروز و در چهارمین روز از رزمایش به منظور جلوگیری از نفوذ دشمن به آبهای ساحلی، یگان های پروازی، شناور سطحی، قایق تندرو، زیردریایی های سنگین کلاس طارق و شناورهای بومی و بهینه شده به اجرای عملیات مین ریزی در گستره دریای و منطقه رزمایش پرداختند.

در این مرحله دشمن فرضی نیز به منظور آسیب رساندن به خطوط مواصلاتی و محل عبور شناورهای خودی اقدام به مین ریزی کرد که به دنبال آن نیروی دریایی ارتش به منظور برقراری امنیت کشتی های تجاری و نفتکش و باز نگه داشتن خطوط مواصلاتی با استفاده از بالگرد آر اچ و شناور مین روب اقدام به مین روبی کرد.

در چهارمین روز رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) ارتش جنگنده‌های سوخو۲۴ نیروی هوایی ارتش طبق مأموریت تعریف شده اهداف متحرکی را در دریا هدف قرار دادند.

این برای اولین بار است که از جنگنده‌های سوخو علیه اهداف متحرک دریایی استفاده می‌شود که با موفقیت این مأموریت را انجام دادند.

 

هواپیمای سوخو ۲۴ یک هواپیمای راهبردی با توانمندی‌های بسیار زیاد است که متاسفانه در بدو ورود این هواپیما به نهاجا از توانایی‌های آن محروم بودیم و کشورهای دیگر نیز در این خصوص کمکی به ما نمی‌کردند.

اما با همت کارکنان و تکیه بر توان متخصصین معاونت جهاد خودکفایی نیرو هوایی سیستم‌های مهمی مانند سامانه‌های جنگ الکترونیک و موشکی آن مجددا احیا و این سامانه‌ها با موفقیت به‎کارگیری شد.

سوخو۲۴ که راهبردی‌ترین جنگنده نیروهای مسلح کشورمان است به همت متخصصین بومی قابلیت سوختگیری هوایی را نیز دارا شده که این امر موجب افزایش برد عملیاتی جنگند‌ه‌های سوخو شده است.

 

صبح امروز ۲ فروند جنگنده‌ فانتوم F4 نیروی هوایی ارتش طبق مأموریت تعریف شده اهداف متحرکی را در دریا هدف قرار دادند.

 

در این مرحله از رزمایش از موشک‌های ماوریک (AGM-65) بهینه شده توسط متخصصان داخلی علیه اهداف دریایی استفاده شد.

این موشک‌ها برد و دقتشان افزایش یافته است و به صورت تلویزیونی اهداف را دنبال و مورد اصابت قرار داده‌اند.

موشک ماوریک (AGM-65) یک موشک جنگی هوا به سطح است که برای شرایط بد آب و هوایی طراحی شده‌است و در برابر هدفهای دور و نسبتا بزرگ موثر است.

این موشک دارای دوربین بوده و کاربر آن با هدایت تلویزیونی آن را هدایت کرده تا به هدف اصابت کند.

نیروی هوای کشورمان در دوران دفاع مقدس از این نوع موشک برای مقابله با دشمن در دریا بهره زیادی برده و جنگند‌های فانتوم F4 با شلیک آن شناورهای دشمن را منهدم کردند.

باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.