«نای جان» استاد «نی» رونمایی شد

جام جم آنلاین: در مراسم یادبود حسن کسایی که در تالار وحدت برگزار شد، آخرین اثر موسیقایی این هنرمند فقید تحت عنوان «نای جان» رونمایی شد.

مراسم بزرگداشت استاد حسن کسایی نی‌نواز برجسته کشورمان با حضور خانواده این استاد، هنرمندان و پیشکسوتان عرصه موسیقی کشور پنجشنبه شب در تالار وحدت تهران برگزار شد.

مهدی الهی‌قمشه‌ای پژوهشگر ادبیات در این مراسم گفت: ۳۰ سال پیش در اینجا برای یادبود استاد آواز «محمود کریمی» سخنرانی کردم که از آن روز تاکنون در این مکان درباره موسیقی صحبت نکرده‌ام و امروز با یاد استاد کسایی که نمونه بارز یک نوازنده متصل و عاشق ادبیات بود از‌موسیقی صحبت می‌کنم.

الهی‌قمشه‌ای افزود: زنده‌یاد کسایی عاشق ادبیات بود و شعرهای خوبی می‌خواند که من نشنیده بودم. کسایی درباره نی‌ نوازی‌ا‌ش می‌گفت: در ذهنم شعر می‌خوانم و بعد نی می‌زنم و اینگونه بود که وارد عوالم دیگر می‌شد.

وی با بیان این‌که باید بیش از پیش قدر موسیقی و پیشکسوتان را در زمان حیاتشان دانست، گفت: امیدوارم در اصفهان که شهر فرهنگ بوده و هست بتوان خانه استاد کسایی را به عنوان یادگاری برای مردم ثبت فرهنگی کرد، چرا که این خانه، خانه امید، عشق و الهام مردم است و معتقدم صدای نی کسایی هنوز در آنجا وجود دارد.

خلیل کسایی فرزند زنده‌یاد کسایی هم با نی‌نوازی خود در این مراسم به گلایه از برخی بی‌مهری‌ها نسبت به پدرش پرداخت.

همایون خرم از دیگر سخنرانان این مراسم با بیان این‌که هر اثر این هنرمند یک کتاب است،گفت: هر قطعه از آهنگ‌های کسایی را می‌شود بخوبی تحلیل کرد و به‌صورت یک کتاب درآورد.

بخش دیگری از این مراسم به پخش مستندی از زنده‌یاد کسایی به کارگردانی مهرداد دفتری اختصاص یافت. حسین علیزاده نوازنده سه‌تار و تار در این فیلم مستند گفت: سال‌هاست که دیگر آثار با ارزش کسایی را از رادیو نمی‌شنویم، در حالی که نی استاد جزئی از زندگی ملت ایران شده است.

«محمدرضا لطفی» نوازنده برجسته سه‌تار هم در این مستند گفت: من مخالف موسیقی‌های دیگر نیستم. اما اگر موسیقی ایران تحت پوشش موسیقی‌های دیگر قرار گیرد و ما مجبور شویم با چراغ قوه به‌دنبال نغمات اصیل بگردیم، عادلانه نیست.

هوشنگ ابتهاج شاعر پیشکسوت کشورمان هم در این مستند اشعاری در وصف کسایی سرود و گفت: «دل گرفته‌ ما بین و دلگشایی کن‌/‌ حکایت دل ما با نی کسایی کن».

استاد حسن ناهید از شاگردان کسایی دیگر مصاحبه‌شونده در این مستند بود که با بیان خاطراتی از چگونگی آشنایی‌اش با استاد کسایی سخن گفت.

آلبوم «نای جان» شامل دو لوح فشرده است که درمجموع ۸ قطعه را در برمی‌گیرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.