ناگفته‌های شمقدری، واکنش طالبی / بودجه «قلاده‌های طلا» چگونه تامین شد؟

الهام نداف: دو روز بعد از آنکه جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی ناگفته‌هایی از پروسه تولید «قلاده‌های طلا» بر زبان آورد، ابوالقاسم طالبی کارگردان این فیلم واکنش نشان داد.

 

«قلاده‌های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی یکی از فیلم‌های میلیاردی است که ابتدای سال ۹۱ روی پرده سینماها رفت. این فیلم به حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ می‌پردازد.  

 

قبل از آنکه طالبی در برنامه اوایل سال جاری «هفت»به صورت شفاف در خصوص هزینه تولید «قلاده‌های طلا» توضیح دهد، جواد شمقدری ادعا کرده بود بخشی از بودجه ساخت این فیلم توسط سازمان سینمایی تامین شده است. 

 

اما ابوالقاسم طالبی اواخر فرودین سال ۹۱ با حضور در برنامه «هفت» به نوعی با تکذیب صحبت های شمقدری گفت: « آقای شمقدری گفت که اینها بودجه‌های ما را گرفتند، گفتیم کجا؟ گفتند به روایت فتح بودجه دادیم. در حالی که اینگونه نبود چرا که ارشاد هرسال به روایت فتح کمک می کند، اما اینبار می خواست روغن ریخته شده را نذر امامزاده کند. بنیاد فارابی هم گفتند سناریو بده اما من چون فارابی را قبول ندارم اینکار را نکردم.»(اینجا)

 

شمقدری بعد از گذشت سه و ماه و نیم از صحبت‌های ابوالقاسم طالبی جمعه ۱۳ مرداد پاسخ این کارگردان را در خصوص تامین بودجه این فیلم داد و اعلام کرد یک میلیارد تومان به «قلاده‌های طلا» کمک کرده است. (اینجا)

 

وی با اشاره به مصاحبه‌ی فروردین ماه ابوالقاسم طالبی در برنامه‌ی «هفت» به ایسنا گفت : «علیرغم مصاحبه صریح آقای ابوالقاسم طالبی در برنامه «هفت» مبنی بر عدم حمایت سازمان سینمایی از این فیلم، ما هم واکنشی نداشتیم و سخنی نگفتیم. اما الان به نظر می‌رسد بیان این همکاری دیگر نتواند دست‌آویزی برای ضربه زدن به این کار سینمایی شود. به هر حال الان سازمان سینمایی و موسسه رسانه‌های تصویری به عنوان یکی از مالکان و سرمایه‌گذاران این فیلم سینمایی اعلام می‌شوند و باز هم اعلام می‌کنم از هر پروژه سینمایی که فتنه‌های در مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی را افشا می‌کنند، حمایت خواهیم کرد.»

 

 اظهار نظر شمقدری اما واکنش ابوالقاسم طالبی را به همراه داشت. او یکشنبه ۱۵ مرداد در گفت‌وگو با فارس درباره افشاگری شمقدری نسبت به سرمایه‌گذاری «قلاده‌های طلا» که دوباره و پس از طرح این مطلب در فروردین‌ماه مطرح شده است، گفت: « زمانی که سناریو را می‌نوشتم آقای شمقدری ابراز داشتند طرح من را بخوانند. من طرحی مفصل شبیه به سناریو داشتم، به ایشان ارائه دادم و آقای شمقدری گفتند من به تولید فیلم کمک می‌کنم ‌و گفتند یک نامه می‌دهم برای تولید فیلم به فارابی مراجعه کنید.»

 

وی ادامه داد: « وقتی دیدم از سوی آقای شمقدری کمکی صورت نگرفت، چند بار هم به ایشان گفتم اما ایشان معتقد بودند که کار باید در فارابی ساخته شود و گفتند سناریو را به گونه‌ای دیگر آماده کن و به فارابی ارایه بده که من نپذیرفتم. در نهایت ما به روایت فتح مراجعه کردیم و آن‌ها هم با طرحی که ارایه دادیم موافقت کردند و پای کار ایستادند.»

 

طالبی در ادامه توضیح داد: «فیلم ساخته شد و تدوین هم تمام شد اما روایت فتح اعلام کرد که با کمبود نقدینگی مواجه شده است. پیش بینی روایت فتح یک میلیارد و ششصد میلیون تومان بود اما هزینه فیلم نزدیک به دومیلیارد بود و برخی از دستمزدها را نپرداخته بودند. من پیشنهاد دادم رایت فیلم را بفروشیم. به آقای شمقدری که  رایت فیلم را به موسسه رسانه‌های تصویری بفروشیم. آقای عباسیان و آقای شمقدری فیلم تدوین شده را دیدند و احساس کردند کار قابل دفاعی است که در کارنامه آن‌ها می‌تواند شاخص مثبتی باشد، بنابراین اعلام کردند ما رایت فیلم را نمی‌خریم و شراکت می‌کنیم.»

 

وی با اشاره به مخالفت خود نسبت به فروش فیلم، عنوان کرد: «من مخالف این کار بودم، اما تهیه‌کننده به پول نیاز داشت. از سوی دیگر آقای خزاعی دبیر جشنواره بود و موسسه رسانه‌ها حمایت مالی جشنواره را برعهده داشت ایشان نتوانست روی حرف آقای عباسیان و آقای شمقدری ‌حرف بزند و در نهایت ۳۳ درصد از فیلم به پیشنهاد آقای خزاعی از روایت فتح به موسسه رسانه‌های تصویری فروخته شد. »

 

بنا به گفته طالبی موسسه رسانه‌های تصویری  ۳۳ درصد از فیلم ساخته شده را بدون ریسک صاحب شده است. بنا به خواسته کارگردان موسسه رسانه‌های تصویری اعلام مالکیت نکرده تا فیلم اکران شود و بعد اعلام مالکیت کرده است.

 

کارگردان «قلاده‌های طلا» درباره این تصمیم توضیح داد: « شاید این احساس غلط به وجود می‌آمد که دولت پیشنهاد ساخت فیلم را به من داده‌ است؛ همان مطلبی که عده‌ای به طور مرتب از آن یاد می‌کردند. مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری هم قبول کرد و  انصافا سر حرف‌شان ایستادند تا من خودم در برنامه تلویزیونی «هفت» این مطلب را گفتم. حالا هم جدیدا گویا آقای شمقدری مطلب من را تکرار کردند.»

 

وی در خاتمه افزود: « این حرف جدید و تازه‌ای نیست و از ابتدا هم گفتیم روایت فتح تهیه‌کننده فیلم بوده است و فیلم برای همدلی ملی ساخته شده و پول ساختش را از  bbc ,voa نگرفتیم و سرمان را بالا نگه‌ می‌داریم و موسسه رسانه‌های تصویری به جای اینکه حق کپی رایت فیلم را خریداری کند، شریک ۳۳ درصد از فیلم شده است. اساسا ما فیلم را ‌برای وحدت ملی ساختیم نه برای خوشامد برخی از افراد.»

 

«قلاده‌های طلا» در نوبت اول نوروز ۹۱ روی پرده سینماها رفت. در این فیلم امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، حمیدرضا پگاه و علی‌رام نورایی بازی کرده بودند. تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهده محمد خزاعی بود که دبیری جشنواره سی‌ام فیلم فجر و دبیر جشنواره فیلم مقاومت را در کارنامه کاری خود دارد.

 

«قلاده‌های طلا» توانست در تهران یک میلیاردو ۲۶۸ میلیون تومان فروش کند.

 

۵۷۲۴۶

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.