نباید احمدی نژاد را حذف‌شده تلقی کرد/ باید با جانشین احمدی‌نژاد همدردی داشت، زیرا که وی تنها وارث مشکلات خواهد بود

۱۶م دیماه ،

نمایش روسی “پوتین/ مدودف” در ایران به سختی قابل تقلید خواهد بود، زیرا اسفندیار رحیم‌مشایی نه تنها از حمایت روحانیت ایران برخوردار نیست… بی‌شک احمدی‌نژاد امیدوار است که در دور بعدی یکی از نزدیکان خود ریاست قوه مجریه را برعهده گیرد، تا وی پس از یک دوره تنفس دوباره بر کرسی ریاست‌جمهوری بنشیند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

از آنجایی‌که محمود احمدی‌نژاد پس از دو دوره ریاست جمهوری دیگر نمی‌تواند برای سومین بار متوالی خود را نامزد کند، در پی معرفی جانشینی از نزدیکان خود است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ خبرگزاری آلمان با بیان این جمله فوق می افزاید: در رسانه‌های داخلی ایران از دست‌کم ۴۰ نامزد احتمالی در انتخابات آتی نام برده می‌شود، اما هنوز با اطمینان نمی‌توان گفت که چه اشخاصی واقعاَ پا به میدان خواهند گذاشت.

اما آنچه که بیش از نامزد مناسب برای انتخابات آتی ایران جلب توجه می‌کند، اوضاع نابسامان سیاسی و اقتصادی و یافتن راه‌حل‌های مناسب برای آن است. احمدی‌نژاد وعده داده بود که در دور دوم ریاست‌جمهوریش اوضاع بهتر خواهد شد، اما واقعیت‌های اقتصادی تصویر دیگری را نشان می‌دهد.

اصولگرایان به اصلاح طلبان پیوستند

در این گزارش آمده است که تحریم‌ها سبب کاهش درآمدهای نفتی شده و ارز ملی ایران نیز در عرض چند ماه یک‌سوم ارزش خود را از دست داده است. احمدی‌نژاد که زمانی مورد اعتماد اغلب گروه‌های اصول‌گرا بود، حال با جبهه‌ای از مخالفان گوناگون روبرو است.

اگر زمانی اصلاح‌طلبان، تنها منتقدان جدی احمدی‌نژاد به حساب می‌آمدند، حال با وخامت اوضاع اقتصادی اصول‌گرایان نیز به صف مخالفان دولت پیوسته‌اند. بسیاری از حامیان پیشین احمدی‌نژاد حال از منتقدان سرسخت وی به شمار می‌آیند. نزدیکان احمدی‌نژاد، همچون اسفندیار رحیم‌مشایی از سوی اصول‌گرایان “جریان انحرافی” خوانده می‌شوند.

همدردی با رییس جمهور آینده!

خبرگزاری آلمان به نقل از یک روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب می‌نویسد: «باید با جانشین احمدی‌نژاد همدردی داشت، زیرا که وی تنها وارث مشکلات خواهد بود.»

اختلافات احمدی‌نژاد و برادران لاریجانی که ریاست دو قوه مقننه و قضایی را برعهده دارد، در روزهای اخیر آشکارا شدت یافته است. در دور اول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، علی لاریجانی از هم‌نظران وی به شمار می‌‌‌آمد و به مدت دو سال نیز ریاست هیات ایرانی در مذاکرات اتمی با غرب را برعهده داشت، اما احمدی‌نژاد به‌تدریج او را کنار نهاد.

این گزارش نامزدی احتمالی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی را یک پدیده جالب ارزیابی می‌کند. حسن روحانی در دوران خاتمی رئیس هیات ایرانی در مذاکرات اتمی بود و با رویکردی عمل‌گرایانه حتی به مرز توافق با گروه پنج به‌علاوه‌ی یک نیز نزدیک شد. وی یکی از نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی به شمار می‌آید.

نباید احمدی نژاد را حذف‌شده تلقی کرد

خبرگزاری آلمان به نقل از یک جامعه‌شناس ایرانی دربارهٔ انتخابات پیش‌رو می‌نویسد: « تلاش‌های آتی احمدی‌نژاد دارای اهمیت است. نباید او را حذف‌شده تلقی کرد.»

بنا به ارزیابی خبرگزاری آلمان نمایش روسی “پوتین/ مدودف” در ایران به سختی قابل تقلید خواهد بود، زیرا اسفندیار رحیم‌مشایی نه تنها از حمایت روحانیت ایران برخوردار نیست، بلکه “خاری در چشم” آنان محسوب می‌شود. نظرات مشایی دربارهٔ اسرائیل و “ایرانیت” جمعی از اصول‌گرایان را به مخالفت علنی با وی کشانده است.

بی‌شک احمدی‌نژاد امیدوار است که در دور بعدی یکی از نزدیکان خود ریاست قوه مجریه را برعهده گیرد، تا وی پس از یک دوره تنفس دوباره بر کرسی ریاست‌جمهوری بنشیند.

خبرگزاری آلمات می نویسد: تحلیل‌گران سیاسی به خوبی آگاهند که اختیارات مقام ریاست‌جمهوری در ایران محدود و مشروط است. خبرگزاری آلمان به نقل از یک دیپلمات خارجی در تهران می‌نویسد که با انتخاب رئیس‌جمهور تازه “نباید انتظار داشت که تغییرات بسیاری در سیاست خارجی و اتمی ایران بوجود آید.”

اما تصمیمات و راه‌کارهای مدیریتی رئیس‌جمهور ایران می‌تواند در عرصه اقتصاد و سیاست داخلی تاثیرگذار باشند.


خبرگزاری انتخاب | entekhab.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.