نباید تعجب کرد که دارو گران شود

۲۷فروردین۱۳،
ممتاز نیوز : دکتر طریقت منفرد وزیر بهداشت در مراسم روزجهانی بهداشت در حضور معاون اول رئیس جمهور،رسما خبر از گران شدن دارو در سال جاری داد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ از سال قبل دارو با مشکل ارز و تحریم مواجه شد و برای همین بعضی اقلام دارویی به خصوص برای بیماریهای خاص کمیاب شدند.در همین زمینه با رهبر مژده ای آذر رئیس انجمن داروسازان گفت و گویی را انجام داده ایم:

وزیر بهداشت اعلام کرده که داروها گران می گردد.تصور می کنید کدام دارو ها گران می شوند؟

اطلاعی در این زمینه ندارم اما با توجه به تورم و تحریم احتمالا قیمت ها اصلاح می گردد.به نظر من اگر رقابت در تولید دارو را جدی بگیریم، در بعضی از اقلام دارویی، ارزانی را ملاحظه خواهیم کرد، علاوه بر اینکه داروهای رقابتی کیفیت بالاتری خواهند داشت. البته دارو برای گران تر شدن هنوز جا دارد و تورمی که در سال های اخیر دیده ایم، هنوز چندان شامل دارو نشده است و به همین خاطر، درآمد داروخانه ها نسبت به سایر مشاغل، افزایش نیافته و اگر توانسته اند خود را نگه دارند، به خاطر فروش اقلام جانبی و مواد بهداشتی و آرایشی است که نرخ آنها با تورم رشد یافته است.بنابراین نباید تعجب کرد که دارو گران شود.

شما گفتید قیمتها اصلاح می شوند،بیشتر توضیح می دهید؟
یعنی احتمالا با تورم هر ساله قیمت داروها هم افزایش می یابد چون تا کنون بیمه ها قیمت را ثابت نگه می داشتند و این اجازه را نمی دادند اما امسال وزارت بهداشت اعلام کرده که قیمت داروها افزایش می یابد.

فکر می کنید این موضع سبب نارضایتی مردم نمی شود؟
الان از چهار قلم دارویی که ‌هم‌اکنون پزشکان تجویز می‌کنند، سه قلم جزو بیمه نیست و برای همین هزینه داروها مردم را با مشکل روبه‌رو می‌کند و مردم هم تصور می‌کنند که قیمت دارو در کشور گران است.مشکل در حال حاضر بیمه ها می باشند و باید این مشکل را حل کرد.

حدس می زنید چقدر افزایش یابد؟
هیچ اطلاعی ندارم اما احتمالا وزارت بهداشت به زودی اعلام می کند.

الان در کدام داروها بیشتر داروخانه ها کمبود دارند؟
فعلا مشکل حادی در داروخانه ها از بابت کمبود دارو نداریم. کمبود دارو در هر مقطعی بوده، الان هم تحریم هستیم و ممکن است بعضی از اقلام داروها دیر برسد یا به دلایلی در گمرک بماند. اما قبول ندارم که در تهیه و توزیع دارو بحران داریم.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.