نباید فضای مجازی را از همان مرحله اول با رویکرد تهدید نگاه کنیم

۰۱م آذر ،

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت:

این یک واقعیت است که بپذیریم نباید فضای مجازی را از همان مرحله اول با رویکرد تهدید نگاه کنیم. زیرا فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید.

فاوانیوز: رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: دروغ‌هایی که در فضای مجازی اشخاص به یکدیگر می گویند بعدها اگر در زندگی واقعی برملاشود عوارضی چون خشونت های خانوادگی، طلاق و حتی اقدام به خودکشی و اختلالات روانی را در پی خواهد داشت.

سید حسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اعتماد جوانان به فضای مجازی گفت: این یک واقعیت است که بپذیریم نباید فضای مجازی را از همان مرحله اول با رویکرد تهدید نگاه کنیم. زیرا فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید.

به گزارش فاوانیوز به نقل از ایلنا، وی افزود: اگر ما سواد و مهارت استفاده صحیح و اطلاعات درست در مورد استفاده از این فضا را بدانیم طبیعتاً فضای مجازی یک فرصت خواهد بود. مانند ثبت نام کنکور به صورت اینترنتی، ایجاد کارگاه های آموزشی، مناظره های علمی و… ضمناً شبکه های اجتماعی نیز الزاماً آسیب زا نیستند ولی چون اطلاعات درست و مناسب از این فضا را نداریم در نتیجه فضای مجازی تبدیل به تهدید می گردد و آسیب های آن در خانواده و اجتماع بروز می کند.

موسوی چلک اظهار داشت: ویژگی این نوع فضا ها به گونه ای است که نوجوانان و جوانان معمولاً علاقمندی بیشتری به آن دارند و درگیر فضا های مجازی می‌شوند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی تاکید کرد: یکی دیگر از دغدغه هایی که در این حوزه وجود دارد پایگاه اینترنتی های همسریابی از طریق اینترنت و چت است. معمولاً چنین ازدواج هایی نمی توانند ازدواج موفقی باشند چراکه اشخاص شخصیت واقعی خود را در فضای مجازی نشان نمی دهند.

وی اضافه کرد: اشخاص ممکن است در این فضا خودشان را با القاب و عناوین مختلفی معرفی کنند. چرا که در فضای مجازی نمی توان آنها را ردیابی کرد، لذا انتخاب همسر در فضای مجازی مورد تایید مددکاران اجتماعی نیست. زیرا ازدواج باید بر مبنای شناخت منطقی باشد در حالی که در این گونه فضا ها هر دروغی را می توان گفت.

وی افزود: دروغهایی که در فضای مجازی اشخاص به یکدیگر می گویند بعداً اگر در زندگی واقعی برملاشود عوارضی چون خشونت های خانوادگی، طلاق و حتی اقدام به خودکشی و اختلالات روانی را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به عوارض تلخ دروغ های اینترنتی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم معمولاً دو گروه از اشخاص به برقراری ارتباطات نامعقول در فضا های مجازی روی می آورند؛ گروه اول اشخاصی می باشند که در روابط اجتماعی شان اشکالاتی وجود دارد یعنی در تعامل با دیگران اشخاص قوی نیستند و مهارت لازم را جهت تعامل و ارتباط با دیگران ندارند و گروه دوم کسانی می باشند که اعتماد به نفس لازم را جهت برقراری روابط اجتماعی کسب نکرده اند.

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که بعضی از این اشخاص به قدری حرفه ای می باشند که در فضا های مجازی اشخاص را اغفال می کنند تا بتوانند از آنها بهره برداری کنند مانند تهیه عکس و تهدید برای انتشار یافتن آن. همه این عوامل سلامت و ثبات خانواده را دچار تهدید می کند.

این مددکار اجتماعی خاطر نشان کرد: بعضی دیگر نیز اعتیاد به اینترنت و وبگردی دارند در واقع برای این قبیل اشخاص مهم نیست که از آن سوی خط چه کسی با آنها گفت وگو می کند بلکه فقط به دنبال برآورده شدن و تامین خواسته هایشان می باشند.

وی افزود: از همه مواردی که به آن اشاره کردم، نتیجه می گیریم چون اشخاص سواد و مهارت استفاده صحیح از این فضاهای مجازی را ندارند، فضای مجازی برای این قبیل اشخاص یک عامل تهدید کننده به حساب می آید. بنابراین نکته مهمی که وجود دارد این است که باید مسائل اجتماعی و فرهنگی فضای مجازی را بیشتر مد نظر قرار بدهیم و آن را برجسته کنیم. چراکه داشتن رویکرد های صرفاً امنیتی و پدافندی در فضای مجازی سبب می گردد که ما نتوانیم از ظرفیت های مثبت این فضا ها استفاده کنیم به همین سبب نگرانی که داریم بخاطر بهره برداری نادرست از فضاهای مجازی است.

وی افزود: سرعت انتقال اطلاعات، تسهیل در دسترسی و ارزان بودن آن سبب شده رغبت به سمت فضای مجازی بیشتر شود بنابراین اشخاصی که در حوزه فرهنگی- اجتماعی و سیاست گذاری فضای مجازی کار می کنند باید روش های صحیح استفاده از یک تکنولوژی را به مردم آموزش بدهند.

به گفته موسوی چلک، وقتی یک تکنولوژی مانند فضای مجازی ایجاد می گردد، چون اطلاعات درست به کاربران آموزش داده نمی شود عموماً آنها را به استفاده نادرست سوق خواهد داد یعنی باید نگاه اجتماعی به فضای مجازی داشته باشیم تا روش صحیح استفاده از آن را یاد بگیریم.

وی تاکید کرد: تاثیر استفاده نادرست از فضای مجازی معمولاً در خانواده نمود پیدا می کند، اشخاصی که درگیر آسیب های فضای مجازی می شوند چون نمود عینی در جامعه ندارند لذا معمولاً خاموش و خنثی می باشند ولی تاثیر گذاری آن بسیار، عمیق و پایدار و حتی ممکن است مزمن باشد، در هر حال باید توجه داشته باشیم امروزه نمی توان دسترسی به فضای مجازی را محدود کرد چرا که دسترسی به آن یک فرصت است و در دنیای تکنولوژی فضای مجازی یک ضرورت و الزام به حساب می آید. اما این که از این تکنولوژی چگونه استفاده کنیم به آموزش های فرهنگی و اجتماعی و استفاده اشخاص از آن مربوط می گردد.

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.