نباید هزینه‌ها روی مصرف‌کننده آوار شود

۶ م دیماه ،

راه حل گرانی افزایش تولید است

نباید هزینه‌ها روی مصرف‌کننده آوار شود

طی روزهای قبل خبری مبنی بر آزاد سازی قیمت خودرو منتشر و بلافاصله با تکذیب وزارت صنعت و معدن و تجارت روبه رو شد.

به نقل از فردا، با این حال خودرو سازان معتقدند با توجه به افزایش نهاده های تولید و ایجاد قیمت های دوگانه که سود آن به جیب دلال ها می رود، بهتر آن است تا خودروسازان محصولات خود را مثل سابق در حاشیه بازار بفروشند.

اما در برابر این درخواست، مخالفان معتقدند که این اقدام سبب افزایش مجدد قیمت خودرو می گردد و به نوعی بار همه سیاست های غلط یا مشکلات خودروسازان به دوش مصرف کننده می افتد.
در این خصوص اسحاق جهانگیری وزیر صنایع در دولت های قبل معتقد است راه حل اساسی تعادل بخشی به بازار خود رو، افزایش تولید است.
جهانگیری در پاسخ به این سوال که آیا آزاد سازی قیمت خودرو به نفع تولید کننده و مصرف کننده است؟ گفت: آزادسازی قیمت خودرو یک بحث کارشناسی است که باید استدلالات خودروسازان و موافقان را هم شنید. اما آنچه سبب افزایش قیمت خودرو و ایجاد قیمت های دوگانه در بازار و کارخانه شده است، افت شدید تولید و افزایش قیمت مواد اولیه است.
اسحاق جهانگیری در توضیحات خود در این باره گفت: در دوره قبل خودرو در حاشیه بازار فروخته می شد و قیمت گذاری این گونه نبود که یک نرخ رسمی و کارخانه ای باشد و یک نرخ در بازار آزاد.
او تصریح کرد که سیاستی که این مهم را عملی می ساخت، افزایش تولید خودرو بود به طوری که تولید هر ساله رشد قابل توجهی داشت و همین سبب می شد که هیچ رانتی در بازار شکل نگیرد و منافعی اگر هست در جیب تولید کننده و مصرف کننده باشد نه واسطه ها.
جهانگیری گفت: امسال تولید افت شدید کرده است. چون تولید افت دارد تقاضا در خارج بسیار است و به همین خاطر قیمت های بازار با قیمت های کارخانه تفاوت جدی دارد. باید تدبیری اندیشیده شود که طی آن افزایش قیمت مواد اولیه یا نهاده های تولید برای تولید کننده پوشش داده شود (جبران شود) و نقدینگی مورد نیاز خودروسازها- که یکی از جدی ترین بحران های آنهاست و به قطعه سازان هم سرایت کرده- تامین شود تا رشد تولید را به دنبال داشته باشد.
او این موضع خودروسازان که تفاوت قیمت بین بازار و کارخانه به جیب دلال ها می رود را تعبیر درستی دانست و افزود: اما اینکه بگوییم راه حلش این است که این مابه التفاوت را به خودروسازان بدهیم و همه چیز حل می گردد، درست نیست. تفاوت قیمت که بین بازار و کارخانه وجود دارد به خاطر افت تولید است. راه از بین بردن این تفاوت قیمت، افزایش تولید است.
جهانگیری ادامه داد: دو اتفاق با هم افتاده است؛ یکی اینکه تولید افت کرده و دیگری اینکه قیمت مواد اولیه به شدت بالا رفته است. در واقع این دو را باید با هم دید. اگر موانع تولید برداشته شود، یعنی عرضه بسیار شود، حتما قیمت هم پایین خواهد آمد و تفاوت قیمت موجود در بازار و کارخانه از بین خواهد رفت.
او با بیان اینکه نباید همه هزینه ها روی سر مصرف کننده آوار شود، تاکید کرد که راه حل اساسی افزایش تولید است.

 

چهارشنبه ۶ دى   ۱۵:۴۰

منبع:عصرخودرو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.