نباید پول بیت‌المال را صرف تحصیل دانشجویان غیرایرانی کنیم

اردیبهشت ۱۴۰۳

ایران > قانونگذاری– ممتازنیوز:
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با انتقاد از افزایش ۵۰ درصدی کمک هزینه تحصیلی دانشجویان غیرایرانی محصل در دانشگاه‌های کشور، گفت: در حالی شاهد افزایش کمک هزینه به دانشجویان خارجی هستیم که دانشجویان داخلی در بخش تغذیه و خوابگاه با مشکل مواجه‌اند.

قاسم احمدی لاشکی با انتقاد از افزایش ۵۰ درصدی کمک هزینه تحصیلی دانشجویان غیرایرانی محصل در دانشگاه‌های داخل کشور، توضیح داد: رسالت بعضی از دانشگاه‌ها مثل جامع‌المصطفی بر این امر مبتنی است که دانشجویان غیرایرانی را پذیرش کند تا در این فضای آموزشی علوم قرآنی و اسلامی را به این دانشجویان منتقل کند.

به گزارش ممتازنیوز،‌نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، تصریح کرد: ولی پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه‌های دولتی مثل دانشگاه تهران و اعطای کمک هزینه تحصیلی برای رفاه آنها امری غیرمنطقی و توجیه‌ناپذیر نیست.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس نهم، با انتقاد از اختصاص اعتبار به دانشجویان غیرایرانی، افزود: به جای اختصاص بودجه به دانشجویان غیرایرانی باید اعتبارات آنان را صرف دانشجویان خود کنیم که امروز با مشکلات جدی روبرو بوده و قرار است در آینده کشور را آباد کنند.

وی با بیان اینکه نباید پول بیت‌المال را صرف تحصیل دانشجویان غیرایرانی کرد، یادآور شد:‌ دانشگاه‌ها در بخش تغذیه و خوابگاه کسری بودجه دارند و بسیاری مواقع به مشکل برخورد می‌کنند، در چنین شرایطی آیا باید اعتبارات را صرف دانشجویان خارجی کرد؟

افزایش کمک هزینه ۵۰ درصدی به دانشجویان غیرایرانی نوعی خیانت است

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: دانشجویان ایرانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور مثل آکسفورد انگلیس، دانشگاه‌های مالزی یا تاجیکستان درس می‌خوانند از هیچ کمک هزینه تحصیلی برخوردار نیستند و این مسئله طبیعی است که دانشجویان خارجی به استثنای اشخاصی که بورس می‌شوند باید با هزینه خود تحصیل کنند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس نهم، تصریح کرد: نباید خودمان را گول بزینم که دانشجویان خارجی قرار است بدل به سفرای فرهنگی جمهوری اسلامی ‌شوند، واقعیت آن است که این اتفاق نمی‌افتد و حتی تبادل علمی و اطلاعاتی نیز انجام نمی‌شود زیرا این اشخاص به لحاظ سطح علمی در حد و اندازه تبادل علم با دانشگاه‌های ایرانی نیستند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس نهم، افزود: اغلب دانشجویان خارجی که وارد کشور می‌شوند در سودای آموختن رشته‌های سرآمد مثل نانو و انرژی هسته‌ای می باشند تا با کسب علم به کشور خود بازگشته و صاحب منصبی شوند از این رو سبب ندارد که بودجه کشور ما صرف کمک هزینه به آنان شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: افزایش کمک هزینه ۵۰ درصدی به دانشجویان غیرایرانی نوعی خیانت محسوب شده زیرا دانشجویان کشور بیش از دیگران به این پول‌ها نیازمندند.

معاون سازمان امور دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، گفت: از اول فروردین ماه امسال کمک هزینه تحصیلی دانشجویان غیرایرانی ۵۰ درصد افزایش یافته است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.