نبرد کهکشانی‌ها در زمین/از ۶ تای ۵۲ تا پرویز سوبله چوبله!

گردآوری توسط گروه ورزش ممتاز نیوز

به گزارش سرویس ورزشی سایت خبری ممتازنیوز،‌ شهرآورد پایتخت که پرهوادارترین بازی فصل لیگ برتر فوتبال ایران است، به سال‌های پیش از انقلاب اسلامی باز می‌گردد؛ زمانی که پرسپولیس امروز با هیبت تیمی به نام شاهین در ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ برای اولین بار مقابل تیم استقلال که در آن زمان به “تاج” شهرت یافته بود قرار گرفت و دیدار دو تیم در اولین رویارویی به تساوی بدون گل انجامید.

دقیقا بعد این بازی بود که باشگاه شاهین بنا به دلایلی که کمبود منابع مالی در آن زمان عنوان شد  منحل و به تیم پرسپولیس تغییر نام داد؛ تیمی که از همان بدو تاسیس توسط هواداران و پول‌هایی که از سوی آنها جمع‌آوری شد تحت هدایت قرار گرفت.

با توجه به این موضوع شهرآوردها از تاریخ ۱۰ دی ۴۷ بین دو تیم تاج و پرسپولیس انجام شد،‌ تاجی که بعد از انقلاب  ایران به تیم استقلال تغییر نام داد تا دو تیم کاملا در نبردی سرخابی با یکدیگر مصاف کنند.

اولین پیروزی در تاریخ دربی به نام استقلالی‌ها ثبت شد و زننده اولین گل دربی نیز احمد منشی‌زاده بود که توانست با گلزنی در دقیقه ۸ بازی ،نام خود را در تاریخ شهرآوردهای پایتخت ماندگار کند. 

البته این بازی با نتیجه ۳ به ۱ خاتمه یافت و اولین گل پرسپولیسی‌ها را نیز ناصر گنجاپور وارد دروازه استقلالی‌ها کرد گلی که هیچ سودی برای سرخپوشان به همراه نداشت.

اولین درگیری دربی و ۴ تایی شدن پرسپولیسی‌ها:‌

اولین نزاع بین بازیکنان دو تیم در سومین بازی اتفاق افتاد،‌جایی‌که زنده یاد غلامحسین مظلومی تک‌گل استقلالی‌ها را در ۱۷ بهمن ۴۸ به ثمر رساند،‌اما این گل تنها تا دقیقه ۸۲ پایدار ماند زیرا بعد از این دقیقه بازیکنان پرسپولیس به دلیل اعتراض به نحوه قضاوت داور دست از کار کشیدند و زمین مسابقه را ترک کردند تا فدراسیون روز بعد از این بازی نتیجه را ۳ بر ۰ به سود استقلال اعلام کند.

پرسپولیسی‌ها از این دست کارها در طول تاریخ دربی زیاد انجام دادند. آنها از بابت این درگیری‌ها ۲ بار دیگر نیز متضرر و به دلیل ترک زمین زمینه‌ساز پیروزی بی‌دغدغه استقلالی‌ها با حساب ۳ به ۰ شدند.

جالب اینکه دومین درگیری نیز در ۲۷ دی سال ۴۹ در دقیقه ۷۵ اتفاق افتاد و استقلال در پی ترک زمین از سوی پرسپولیس، با نتیجه ۳ به ۰ در بازی‌ای که تا دقیقه ۷۵ با تساوی یک بر یک دنبال می‌شد، به برتری رسید.

همین بازی بود و همین نتیجه باعث شد تا اولین ۴ تایی استقلال در سال ۴۹ رقم بخورد استقلالی‌ها که پیش از این در ۳ مهر ۴۹ توانستند مقابل پرسپولیس به برتری دست یابند این بار با هدیه‌ای که بازیکنان پرسپولیس به آنها دادند توانستند برای نخستین بار ۴ پیروزی متوالی را به نام خود ثبت کنند.

بعد از درگیری سال ۴۹ پرسپولیسی‌ها در آخرین روز دیماه ۷۳ نیز کار را به درگیری کشاندند و باعث شدند تا بار دیگر استقلالی‌ها پیروز بازی شوند.

 

اولین داور خارجی: 

بعد از شکایت‌های فراوان پرسپولیس و استقلال و البته حساسیت‌های بسیار بالا در دیدار دو تیم کمیته داوران فدراسیون فوتبال به دستور رییس وقت فدراسیون تصمیم گرفت تا در شهرآوردهای پایتخت تنها از داور خارجی برای قضاوت این دیدار حساس استفاده کند.

 به همین منظور در ۶ تیر سال ۷۴ ساندرو پل داور مجارستانی که فینال جام جهانی ۱۹۹۴ را سوت زده بود به عنوان اولین داور خارجی  نام خود را در دفتر تاریخ دربی سرخابی‌ها ثبت کرد. این بازی نیز با نتیجه ۳-۱ به سود استقلال پایان یافت و البته هیچ انتقادی نیز به داوری در این مسابقه نشد.

۶ تای ۵۲،داغ همیشه تازه استقلالی‌ها:‌

جنجالی‌ترین و البته پر گل ترین بازی دو تیم به ۱۶ شهریور سال ۵۲ بازمی‌گردد،‌جایی‌که سرخپوشان پایتخت نتیجه‌ای را مقابل حریف دیرینه خود رقم زدند که همچنان این نتیجه در تاریخ دربی ماندگار باقی‌مانده و تمام دلخوشی پرسپولیسی‌ها نیز به همین بازی است.

۶ تای ۵۲،‌ نتیجه‌ای عجیب اما واقعی بود،‌ در این بازی حساس تیم پرسپولیس توانست تاج سابق را با نتیجه ۶ به ۰ شکست دهد و به نوعی در تاریخ دربی‌ها تاریخ سازی کند.

همایون بهزادی در دقایق(۵۰٬۸۶٬۹۰)، ایرج سلیمانی در دقایق(۴۵٬۵۶) و حسین کلانی(۳۲) توانستند ۶ گل پرسپولیس را وارد دروازه حریف کنند.

پرویز سوبله چوبله!،۴تایی‌ها زنده شدند:

بعد از سال ۴۹ که استقلالی‌ها توانستند اولین ۴ پیروزی متوالی را به دست بیاورند این اتفاق دیگر برای آنها تکرار نشد تا اینکه پرویز مظلومی هدایت آبی‌های پایتخت را از سال ۸۹ به عهده گرفت، دقیقا از همین دوره بود که درخشش آبی‌های پایتخت در دربی‌ها آغاز شد و آنها توانستند در ۴ بازی متوالی حریف خود را شکست دهند تا نام مظلومی به عنوان برترین سرمربی دربی‌ها در برگ تاریخ نگاشته شود.

هواداران استقلال بعد از این پیروزی بود که به مظلومی لقب (پرویز سوبله چوبله)‌ را دادند.

زائد بلای جان مظلومی،‌مانع چوبله پوبله!

استقلالی‌ها که مسرور از ۴ پیروزی متوالی مقابل پرسپولیس بودند، می‌توانستند حتی پنجمین پیروزی متوالی را هم در دربی از آن خود کنند اما ایمون زائد در شهرآورد ۷۴ در حالی که استقلالی‌ها تا دقیقه ۸۲ از پرسپولیس پیش بودند توانست با زدن ۳ گل در دقایق ۸۲،‌۸۳ و ۹۱ ضمن رقم زدن برتری برای سرخپوشان در این بازی نام خود را به عنوان اولین بازیکن خارجی هتریک‌کننده در تاریخ دربی ثبت کند.

هتریک زائد در حالی اتفاق افتاد که بیست‌وهشت سال از آخرین هتریک دربی زمان می‌گذشت.

اولین هتریک دربی که آن هم توسط یک پرسپولیسی اتفاق افتاد در همان بازی سال ۵۲ انجام شد که همایون بهزادی ۳ گل از ۶ گل پرسپولیسی‌ها را وارد دروازه تاج سابق کرد.

بعد از این بازی بود که زائد به بلای جان مظلومی و شخصی که مانع پنجمین پیروزی متوالی او (چوبله،پوبله) شده بود،‌معروف شد.

آمار و ارقام:‌

تیم های استقلال و پرسپولیس در مجموع ۷۸ بار در طول تاریخ فوتبال ایران به مصاف هم رفتند که در این بین سهم استقلال ۲۴ و سهم پرسپولیس ۱۸ پیروزی در دربی بوده، همچنین ۳۶ مسابقه نیز تا کنون به تساوی انجامیده است.

سرخابی ها در لیگ آزادگان،‌جام حذفی و تورنمنت‌های دوستانه به ترتیب ۷۰ ،‌ ۵ و ۳ بار به مصاف هم رفتند.

با توجه به این آمار استقلال با ۱۰۸ امتیاز بالاتر از پرسپولیس ۹۰ امتیازی در جدول دربی قرار گرفته است.

سریعترین گل:‌ این عنوان متعلق به علی سامره است،‌این بازیکن سال ۸۱ در ثانیه ۴۸ توانست گل اول بازی را برای استقلال وارد دروازه پرسپولیس کند.

دیرترین گل:‌ نام یک استقلالی دیگر برای کسب این رکورد دیده می‌شود،‌اسماعیل شریفات زننده گل سوم آبی‌ها در دربی ۷۳ ، در سال ۹۰ توانست در دقیقه ۱۰۵ وقت‌های تلف‌شده گل برتری را وارد دروازه پرسپولیس کند.

گلزنان برتر:‌

نام گل زده باشگاه
صفر ایرانپاک ۷ پرسپولیس
حسین کلانی ۶ پرسپولیس
غلامحسین مظلومی ۵ استقلال
علی جباری ۵ پرسپولیس
مهدی هاشمی‌نسب ۵ پرسپولیس-استقلال
همایون بهزادی ۴ پرسپولیس
فرهاد مجیدی ۴ استقلال 
مجتبی جباری ۴ استقلال 

بیشترین سابقه بازی به عنوان بازیکن:‌

نام بازی باشگاه
علی پروین ۲۰ پرسپولیس
افشین پیروانی ۱۸ پرسپولیس
علی جباری ۱۷ استقلال
کارو حق‌وردیان ۱۷ استقلال
ناصر حجازی ۱۶ استقلال
جواد زرینچه ۱۶ استقلال
اکبر کارگرجم ۱۶ استقلال

بیشترین سرمربیگری:

نام بازی باشگاه
علی پروین ۲۶ پرسپولیس
منصور پورحیدری ۱۸ استقلال
زدراکو رایکوف ۱۵ استقلال
امیر قلعه نوعی ۱۲ استقلال
آلن راجرز ۷ پرسپولیس
پرویز مظلومی ۶ استقلال

                  

اکنون باید در انتظار دربی ۷۹ باشیم تا سرانجام نتیجه این بازی به مانند ۷۸ دیدار دیگر نیز مشخص شود.

انتهای پیام/ 
 

خبرگزاری آنا – ورزشی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.