نبرد گوگل با تاریخ

زمانی که کاربران، نام «خلیج فارس» را روی نقشه «گوگل» جست‌وجو می‌کنند، این سرویس آنها را به موقعیت این خلیج هدایت می‌کند، اما نام «خلیج فارس» از نقشه «گوگل» حذف شده است. همچنین همین فرآیند برای کاربرانی که خلیج ع‌رب‌ی را جست‌وجو می‌کنند، اتفاق می‌افتد.

در حالی‌که نام خلیج عمان در همان منطقه کاملا واضح و روشن عنوان شده است. «گوگل»، اطلاعات بیشتری را در رابطه با این اقدام که به تازگی انجام شده منتشر نکرده است اما یکی از نمایندگان «گوگل» در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی» مدعی شده است که این شرکت نمی‌خواهد یک موضع سیاسی در قبال این موضوع اتخاذ کند. اما این نماینده در این گفت‌وگو نتوانست به هیچ مکان جغرافیایی دیگری که «گوگل» تاکنون از نام بردن آن خودداری کرده باشد اشاره کند.

از طرفی برای ما ایرانی‌ها این عمل به دلیل اینکه عنوان «خلیج فارس» برای‌مان یاد‌آور شکوه تمدن پارس است و نوعی اعتبار بین‌المللی به حساب می‌آید، به طور خاص ناخوشایند است، اما از آن گذشته دست‌درازی به میراث تاریخ هم هست. بنابراین تلاش برای تغییر نام «خلیج فارس» در کل عملی نکوهیده است و نوعی بی‌احترامی و توهین محسوب می‌شود.

در همین حال حسین علایی در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از اقدام سایت «گوگل» در تغییر عنوان «خلیج فارس» بیان می‌کند ایران باید در این زمینه اقدامات حقوقی انجام دهد، به مجامع بین‌المللی شکایت کند و باب مذاکره با مسوولان «گوگل» را باز کند و همچنین فشار روانی، اجتماعی و تبلیغاتی عظیمی علیه «گوگل» سامان دهد.

 

 

تمام ایرانیان باید در این زمینه فعال شوند و به سایت «گوگل» فشار آورند که از جعل اسامی اماکن جغرافیایی خودداری کند. بنا بر اظهارات این کارشناس مسایل استراتژیک این اقدام «گوگل» غیرقانونی و خلاف عرف بین‌الملل است. اسامی تاریخی باید با همان نامی که در اسناد و مدارک و نقشه‌ها در گذشته تاریخی ثبت شده است در رسانه‌ها خوانده شوند؛ بنابراین اقدام «گوگل» از سوی دولت ایران قابل تعقیب و پیگیری حقوقی است. اقدام «گوگل»، اقدامی سیاسی تلقی می‌شود. برخلاف ادعای آنها که ما در مسایل سیاسی نمی‌خواهیم خود را درگیر کنیم، اما عملا این اقدام سیاسی و به نفع کسانی است که به دنبال تحریف‌های تاریخی هستند و می‌خواهند اسامی تاریخی را بنا بر خواست دولت‌ها تغییر دهند.

«خلیج فارس» کو؟

اقدام «گوگل» با اعتراض کاربران ایرانی اینترنت روبه‌رو شده و در فروم‌های محصولات آنلاین «گوگل» پست‌های متعددی از سوی کاربران معترض به این جریان ارسال شده است. در همین راستا در اعتراض به اقدام «گوگل» در حذف نام «خلیج فارس» گروهی از ایرانیان، لینکی به «گوگل‌مپز»‌ روی شبکه اجتماعی توییتر ارسال کرده‌اند که در آن نوشته شده: ««خلیج فارس» کو؟» ایکل دالوو، مدیر روابط عمومی شرکت «گوگل» در انگلستان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته است: این شرکت هیچ‌گونه «موضع سیاسی نمی‌گیرد» و از آنجا که بعضی از مردم دنیا این آبراهه را به نام جعلی آن می‌نامند برای پرهیز از ورود به یک مناقشه سیاسی، نامی برای این خلیج روی نقشه ظاهر نمی‌شود.

این در حالی است که در نرم‌افزار دیگر این شرکت به نام «گوگل‌ارث»‌، نام‌های «خلیج فارس» و… (نام جعلی) در کنار هم نمایش داده می‌شوند. سخنگوی «گوگل» به بی‌بی‌سی فارسی گفته این نرم‌افزار کلا جزییات بیشتری نسبت به «گوگل‌مپز »‌نمایش می‌دهد و عبارت «…» را «برای کمک به کاربرانی که «خلیج فارس» را به نامی دیگر می‌شناسند» در نرم‌افزار «گوگل‌ارث»وارد کرده است.

«گوگل» گفته سیاست کلی‌اش درباره نام‌ها، استفاده از «نام‌های مورد استفاده ساکنان منطقه» است و چون بعضی ساکنان حاشیه جنوبی «خلیج فارس» از نام دیگر استفاده می‌کنند، آن را در «گوگل‌ارث»در کنار نام «خلیج فارس» نمایش می‌دهد. به گزارش افکار، شرکت «گوگل» در حالی این صحبت‌ها را مطرح کرده که طبق تمام مستندات موجود در جهان نام «خلیج فارس» فقط همین یک نام است و هیچ‌کس دیگر این خلیج را به نام دیگری نمی‌خواند و حتی اعراب هم آن را به این نام می‌شناسند. «گوگل» اگر واقعا می‌خواهد وارد مناسبات سیاسی نشود بهتر است نام مستند و موجود در تمام اسناد تاریخی و سیاسی را برای «خلیج فارس» به کار برد.

بنابراین به روشنی مشخص است که گردانندگان «گوگل» با نیت تحریک احساسات مردم ایران و ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه نام «خلیج فارس» را از روی «گوگل‌مپ» حذف کرده‌اند. با این حال حذف نام ««خلیج فارس»» از سرویس نقشه «گوگل» در حالی صورت می‌گیرد که هشت سال پیش «پندار یوسفی» ۲۶ساله، از کانادا بمب «گوگل»ی را به نفع «خلیج فارس» مدیریت کرد؛ بمبی که به وادار کردن موتور جست‌وجوها برای نمایش پیوندهای دلخواه است. جست‌وجوها طوری برپا شده‌اند که پیوندهای موجود در صفحه‌های اینترنتی را یافته و بر اساس تعداد آنها صفحه را می‌یابند و به آن اولویت می‌دهند.

می‌توان با لینک کردن تعداد زیادی از یک کلمه به مفهومی خاص، آنها را به آن سو سوق داد. هشت سال قبل، کاربران ایرانی توانستند نتیجه جست‌وجوی واژه «‌خلیج ع ر ب ی»را به سوی صفحه‌ای هدایت کنند که توضیح می‌داد این نام جعلی است. «خلیج فارس»، که پس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می‌آید آبراهی است که در جنوب و جنوب‌غربی ایران قرار دارد.

مناقشه تازه بر سر نام ««خلیج فارس»»، میان ایران و امارات پس از آن اوج گرفته است که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری اسلامی ایران، به جزیره ابوموسی (که به همراه تنب‌کوچک و تنب‌بزرگ، مناقشه‌ای مشابه بر سر مالکیت آنها میان ایران و امارات وجود دارد) سفر کرد. پس از آن بود که دو کشور از نظر دیپلماتیک برای هم پیام‌های غیردوستانه‌ای فرستادند و حتی احتمال انتخاب ابوموسی به عنوان مرکز استان هرمزگان هم مطرح شد. سایت خبری سیتنا نیز گزارش داده، گفته شده منابع عربی «فشاری فزاینده» برای نامیدن این خلیج با پسوند عربی «یا دست‌کم برای استفاده از هر دو نام» اعمال می‌کنند و در حالی که برخی کشورهای عربی به‌ویژه در سال‌های اخیر اصرار بر استفاده از نامی دیگر برای «خلیج فارس» داشته‌اند، ایران همواره روی نام این خلیج به عنوان «خلیج فارس» تاکید داشته و نقشه‌های قدیمی هم بر ادعای ایران بر نام «خلیج فارس» صحه می‌گذارند.

» اینترنت و ای تی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.