نبرد ۲۰ میلیون ساله با خون‌آشام‌ها

جام جم آنلاین: همه ما در فیلم‌ها دیده‌ایم که خفاش‌ها، این پستانداران کوچک و زشت چگونه به شکل معلق در غارهای تنگ و تاریک جا خوش کرده و پس از دسترسی به شکارشان خون او را می‌مکند. اما این بار گویا نوبت آنهاست که تقاص خون‌آشامی خود را پس دهند.

شاید این انتقامی است که طبیعت برای خفاش‌های خون‌آشام در نظر گرفته است. خونخواران تهاجمی که برای سیر کردن خودشان، از حیواناتی مانند گوسفند و سگ گرفته تا انسان‌ها را از دم تیغ دندان‌های تیزشان می‌گذرانند.

این اطلاعات در نتیجه مطالعه محققان دانشگاه ارگون روی سنگ کهربایی است که در جمهوری دومنیکن یافت شده و تاریخ شکل‌گیری آن به ۲۰ تا ۳۰ میلیون سال قبل بازمی‌گردد.

سرگذشت این شبه ‌فسیل از این قرار است که پس از مرگ خفاش و مدفون شدنش پشه خونخوار بدن میزبان را ترک کرده و اندک زمانی پس از آن در شیره درختان جاری شده روی زمین گرفتار شده و پس از آن به مرور زمان تبدیل به یک سنگ نیمه‌قیمتی شده است.

فسیل کشف شده تنها نمونه مربوط به پشه خفاش تا به امروز است و به همین سبب دانشمندان از آن به‌عنوان یک کشف فوق‌العاده نام می‌برند.

گونه پشه خفاش کشف شده در این فسیل اکنون منقرض شده است. نتایج این تحقیق در دو مجله معتبر انگل‌شناسی سیستماتیک و انگل‌ها و حامل‌ها چاپ شده است.

دانشمندان اکنون می‌دانند پشه خفاش حداقل در نیمی از زمان زندگی خفاش‌ها مهمان آنها بوده و منحصرا در پوست‌شان جا خوش می‌کرده است.

آنها شبیه کک بوده و بدن تختشان به آنها اجازه می‌داده براحتی روی پوست خفاش حرکت کنند البته هر خفاشی آلوده به پشه خفاش نیست و برخی از پشه‌های معاصر، مخصوص به‌ گونه‌های خاصی از خفاش‌ها بوده، ولی هنوز بسیار رایج و در سراسر جهان موجود هستند.

پشه خفاش تنها برای جفتگیری بدن میزبان خود را ترک می‌کند. شاید این نمونه فسیلی پیدا شده هم برای جفتگیری بدن خفاش را ترک کرده و پس از آن در شیره چسبناک درختان‌ گیر کرده و به چنین سرنوشتی دچار شده است.

sciencedaily – مترجم: آتنا حسن‌آبادی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.