نبود برنامه ریزی مدون گردشگری ایران را از جایگاه واقعی دور کرد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

صنعت گردشگری ایران، طی سالیان قبل نه تنها به سهم قابل قبولی درمحاسبه درآمد ملی دست نیافته بلکه و در نبود برنامه ریزی های کلان دولت هر سال با چالش تازه رو به رو می گردد .

محمدرضا مجمع دبیر کل انجمن موسسات و مراکز آموزشی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، با اشاره به نقش گردشگری در توسعه اقتصادی گفت: صنعت گردشگری علاوه بر تاثیرگذاری در ابراز هویت ملی و ایجاد امنیت اجتماعی، سبب ارتقای ابعاد وسیع اقتصادی از جمله ایجاد فرصت های شغلی، درآمدزایی، کاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعی و رفاه در جامعه می گردد به طوری که توسعه صنعت گردشگری در زنجیره جهانی گردشگری مقدمه ای بر توسعه سرمایه گذاری دیگر بخش های اقتصادی خواهد بود.

وی ادامه داد: توسعه اقتصادی کشور در سایه صنعت گردشگری نیازمند توجهی جدی برای پایداری رشد و درآمدزایی این صنعت است.

دبیر کل انجمن موسسات و مراکز آموزشی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران،  با تاکید بر نقش برنامه ریزی در توسعه صنعت گردشگری اظهار داشت: نبود برنامه ریزی مدون سبب شده که با وجود سابقه کهن، ایران از جایگاه واقعی خود در دهکده جهانی و البته صنعت گردشگری بازبماند.

مجمع با بیان اینکه نوسانات چشمگیر آمار گردشگری در کشور را نشانگر ناکارآمدی سیاست ها و برنامه ریزی های صورت گرفته در حوزه دانست و افزود: صنعت گردشگری در ایران، طی سالیان قبل نه تنها به سهم قابل قبولی درمحاسبه درآمد ملی دست نیافته بلکه و در نبود برنامه ریزی های کلان دولت هر سال با چالش تازه رو به رو می گردد .

وی با اشاره به اینکه تمرکز فراوان بر مقوله جذب گردشگران خارجی در سال های اخیر، ما را از توجه به رونق بخشیدن به گردشگری داخلی غافل داشته است، تصریح کرد : رونق بخشیدن به گردشگری داخلی تمرینی برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری در کشور محسوب شده که در بلندمدت بستر مناسبی برای پذیرایی از گردشگران خارجی را ایجاد می کند.

وی افزود : متاسفانه هنوز آثار باستانی،  فرهنگی و طبیعت گردی نزدیک ترین مقاصد گردشگری در استان های همجوار به سبب شرایط اقتصادی، ضعف خدمات رسانی و نبود زیر ساخت ها  برایمان ناشناخته مانده است.

این در حالی است که بر اساس بند ۳ اصل ۴۳ قانون اساسی، تنظیم برنامه اقتصادی کشور بایستی به گونه ای باشد که هر فرد بتواند علاوه بر تلاش شغلی، فرصت و توان خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی و … را داشته باشد.

دبیر کل انجمن موسسات و مراکز آموزشی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در ادامه رشد آمار گردشگران را مقطعی دانست و افزود: به سبب شرایط خاص اقتصادی و نوسانات نرخ ارز شاهد رشد آمار گردشگران داخلی و خارجی بودیم ولی تضمین پایداری و تداوم  این روند در گرو برنامه ریزی های دولت در راستای ایجاد شرایط و امکانات توسعه صنعت گردشگری است .

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.