نبود نظارت پویا، گرانی کاغذ را به دنبال داشت

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در گفتگو با خبرنگار بخش ادب باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه نبود نظارت پویا، جدی، مستمر و حساب شده  نهادها ، ارگانها و دستگاههای مسئول در سلامت بازار یکی از دلایل متعدد گرانی کاغذ در روزهای اخیر به حساب می‌آید افزود: گرانی کاغذ در روزهای اخیر دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد و عمده ترین دلیل آن سوء استفاده دلالان و وارد کنندگان است.
وی در ادامه در باب ادعای وجود کاغذ به اندازه کافی در کشور گفت: فکر می‌کنم چنین ادعایی صحت داشته باشد چون بعد از یکسری اتفاقها، ناگهان ما شاهد افزایش قیمت کاغذ بودیم و  این افزایش غیر متعارف و غیر منطقی در واقع به طور ماهانه همین طور ادامه پیدا کرده و استمرار یافت.
مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر اظهار داشت: افزایش غیرمتعارف ماهانه قیمت کاغذ به بهانه های مختلف تشدید شد درحالیکه به هر حال در تمام طول این مدت دستگاههایی موظف به نظارت دست روی دست گذاشتند و از این افزایش بی رویه که تابع هیچ قانون، قاعده و منطقی هم نیست جلوگیری نکردند.
شرفشاهی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا کاغذ با نرخ ارز مرجع در اختیار ناشران قرار گرفته تصریح کرد: مسئله قرارگیری کاغذ با نرخ ارز مرجع در اختیار ناشران لااقل برای نشر تجلی مهر صدق ندارد و چنین اتفاقی نیفتاده است.
وی به دراختیار داشتن چند مجوز چاپ و نشر کتاب و تعویق اجرایی کردن  این امر اشاره کرد و گفت: دلیل تعویق اجرای مراحل چاپ و نشر آ‌ثار موفق در اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیزی جز قیمت ناعادلانه و غیر منطقی کتاب و امید به کاهش آن نیست.
مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر افزود: متاسفانه نبود مدیریت در بهبود گرانی کاغذ به وقوع پیوسته، موجب شده که هزینه بخش های دیگر در صنعت چاپ هم بالا برود که زیان تمامی اینها به چشم مصرف کننده و عامه مردم به خصوص قشر دانشجو و کتابخوان جامعه خواهد رفت.
شرفشاهی در ادامه با بیان این جمله که به طور قطع تاثیر نوسانات بازار ارز را بر روی قیمتها نمی شود منکر شد، تصریح کرد: این نوسانات بر روی قیمتها تاثیر می گذارد اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزارت صنایع و سازمانهای دخیل در امر تثبیت قیمت کاذ می‌توانستند با مدیریتی هوشمند جامعه را هدایت کرده و یا از نقش آفرینی دست های آلوده و پشت پرده جلوگیری کنند.
وی افزود: مسئله ای که در حال حاضر در کشور وجود داشته و جای بسی تاسف دارد این است که قیمت کاغذ در بازار حتی اگر با بالاترین نرخ ارز  هم محاسبه شود در واقع چندین برابر این نرخ است.
مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در ادامه گفت: خرید و فروش کاغذ با قیمتی چندین برابر بالاتر از بالاترین نرخ ارز نشانگر یک بیماری مزمنی بوده که گریبانگیر صنعت نشر کشور است.
شرفشاهی اظهار داشت: در واقع گرانی کاغذ حکایت از این دارد که بازار کاغذ و صنعت چاپ را نمی شود و نمی بایست به حال خود رها کرد.
وی تصریح کرد: کسانی که در بازار کاغذ و صنعت چاپ حضور دارند در واقع کسانی هستند که دلشان به حال این سرزمین نمی سوزد و چه بسا می‌توان گفت که دست هایی در کار بوده و ستون پنجمی را داریم که می‌خواهد به فرهنگ ما لطمه بزند و از این رهگذر وارد میدان شده است.
مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در پاسخ به این سوال که ‌آیا جلسه و کارگروه تشکیل شده با هدف بررسی و حل مشکلات گرانی کاغذ راه به جایی خواهد برد گفت: بیش از یک سال و نیم است که ما شاهد شعارها، وعده ها و حرفهایی از این دست هستیم که شنیده می شود و در عمل متاسفانه اوضاع روز به روز بدتر شده است.
شرفشاهی افزود: من نمی‌خواهم پیش داوری کنم اما امیدوارم که تشکیل جلسه و کارگروه بررسی و حل مشکل گرانی کاغذ بتواند مثمرثمر واقع شود.
وی در ادامه با یادآوری آنکه بارها از قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولان و معاونین این اداره وعده داده شده که شرایط به گونه ای بهتر از گذشته می شود اظهار داشت: اما در عمل بعد از گذشت زمان بسیار زیادی که به طور طبیعی فرصت های زیادی سوخته ما هنوز شاهد هیچ تحولی در عرصه نشر نیستیم.
مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر خاطرنشان کرد: ادامه و استمرار گرانی کاغذ به طور یقین در آینده ضررها و خسارات فرهنگی غیر قابل جبرانی را متوجه جامعه فرهنگی کشورمان خواهد کرد./م


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.