نتایج اولیه از مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه؛ اولاند پیشتاز است

خبرگزاری آریا- انتشار برخی گزارش ها از پیشتازی نامزد حزب سوسیالیست در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حوزه های انتخاباتی خارج از این کشور خبر می دهد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا در برخی از حوزه های انتخاباتی خارج از فرانسه که توسط شبکه تلویزیونی RTBF بلژیک فاش شد، فرانسوا اولاند از نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری کنونی این کشور پیشی گرفته است.
بر اساس این گزارش اولاند در حوزه های انتخاباتی “سن پییر” و “میکولون”، “مارتینیک” ، “گوادلوپ”، “گویان” و ” سنت مارتین”، به ترتیب ۶۵، ۶۵، ۶۸ ممیز پنج دهم، ۷۲، ۶۲ و ۵۱ ممیز پنج دهم درصد آرا را بدست آورده است.
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در خارج از این کشور روز شنبه آغاز شد.
اما رای گیری در داخل این کشور روز یکشنبه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، اولاند بیست و هشت ممیز ۶۳ درصد و سارکوزی بیست و هفت ممیز ۱۸ صدم آرا را بدست آوردند.

اولاند و سارکوزی رای دادند
روز یکشنبه و در دور دوم انتخابات راست جمهوری فرانسه دو رقیب اصلی پست ریاست جمهوری رای خود را به صنوق انداختند.
به گزارش یورونیوز، فرانسوا اولاند با حضور در حوزه انتخابیه شهر “تول” در مرکز فرانسه رای خود را به صندوق انداخت. اولاند ۵۷ ساله که از دور نخست از رقیب خود پیشی گرفته بود با اعلام حمایت دو نامزد دیگر از او، همچنان پیشتاز انتخابات است.
این نامزد حزب سوسیالیست با وعده افزایش حداقل دستمزد، استخدام ۶۰ هزار معلم، کاهش سن بازنشستگی در بعضی مشاغل از ۶۵ به ۶۲ سال و افزایش مالیات بر ثروتمندان به صحنه آمده است.
در هیمن حال نیکولا سارکوزی رییس جمهور وقت که رای خود را در یکی از محلات پاریس به صندوق می انداخت گفته تعداد مهاجران ۱۰ سال اخیر را به نصف تقلیل داده، کسری بودجه فرانسه را کاهش و از فرار مالیاتی ثروتمندان جلوگیری می کند.
مناظره تلویزیونی روز چهارشنبه این دو رقیب ۱۸ میلیون بیننده داشت و پیش بینی می شود ۸۶ در صد فرانسوی ها در رای گیری شرکت کنند.
در صورت پیروزی، فرانسوا اولاند بعد از فرانسوا میتران، اولین رهبر سوسیالیست در کاخ الیزه پاریس خواهد بود.

مشارکت بالا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه
این گزارش در حالی است که بی بی سی اعلام کرد اولین نتایج منتشر شده از مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه حکایت از مشارکت بالای مردم این کشور در پای صندوق های رای دارد.
مطابق آمار منتشر شده توسط وزارت کشور فرانسه، میزان مشارکت انتخاباتی تا ساعت ۱۲ امروز به وقت پاریس ۳۰٫۶۶ درصد بوده است که نسبت به زمان مشابه دور اول انتخابات در دو هفته پیش، ۲٫۳۷ درصد افزایش را نشان می دهد.
در دور دوم انتخابات که از صبح امروز یکشنبه، ششم ماه مه (۱۷ اردیبهشت) آغاز شده است، نیکولا سارکوزی نامزد حزب راست‌گرای اتحاد برای جنبش مردمی و فرانسوا اولاند کاندیدای حزب سوسیالیست رقابت می کنند.
افزایش مشارکت در مراحل دوم انتخاب ریاست جمهوری در فرانسه، در این کشور پدیده ای شناخته شده به حساب می آید.
از زمان برقراری “جمهوری پنجم” در فرانسه (۱۹۵۸) تاکنون، به جز در زمان انتخابات ۱۹۶۹، همواره درصد مشارکت در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری بیشتر از مرحله اول بوده است.
مشارکت انتخاباتی فرانسویان تا ظهر امروز، دومین مشارکت بالای انتخاباتی در این زمان از برگزاری انتخابات، از سال ۱۹۸۱ به بعد بوده است. بیشترین میزان مشارکت در مرحله دوم انتخابات در همین زمان، در سال ۲۰۰۷ صورت گرفته که تا ظهر، ۳۴٫۱۱ درصد فرانسویان به پای صندوق های رای رفته بودند.
بسیاری از تحلیلگران و موسسات نظرسنجی، در هفته های پیش از مرحله اول انتخابات پیش بینی کرده بودند که درصد قابل توجهی از مردم فرانسه، به علت بحران اقتصادی کشور و بی اعتمادی شدید به سیاستمداران، تمایلی به شرکت در انتخابات نداشته باشند.
در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری، فرانسوا اولاند توانست بیش از ۲۸٫۶ درصد آرای فرانسویان را به دست آورد، در حالی که آقای سارکوزی کمتر از ۲۷٫۲ درصد رأی‌ها را کسب کرد.

اهمیت آرای سفید
هنوز مشخص نیست که درصد آرای سفید در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه چقدر خواهد بود.
درصد این آرا، از آن جهت اهمیت دارد که مارین لوپن، کاندیدای راست افراطی که در مرحله اول انتخابات با کسب ۱۷٫۹ درصد آرای در جایگاه سوم قرار گرفت، اعلام کرده بود که در مرحله دوم رای سفید خواهد داد، ولی به هوادارانش توصیه مشخصی نمی کند.
در مراحل دوم رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری در فرانسه، معمولا درصد رای های سفید بیشتر از مرحله اول است.
از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۸ به بعد، معمولا آرای سفید فرانسویان در مرحله دوم انتخابات حدود ۵ درصد بوده؛ اما این میزان، درسال ۱۹۶۹ به طور استثنایی به ۶٫۴۲ درصد رسیده است.
به عقیده کارشناسان، اینکه چند درصد از رای دهندگان مارین لوپن در مرحله اول انتخابات، امروز رای سفید بدهند یا از حظور در پای صندوق های رای خودداری کنند، می تواند در تعیین نتایج نهایی رای گیری امروز موثر باشد.
اکثر هواداران  لوپن، در صورت شرکت در مرحله دوم انتخابات به نیکولا سارکوزی رای خواهند داد؛ هرچند معلوم نیست که آرای این شرکت کنندگان، برای به پیروزی رساندن سارکوزی کافی باشد.
در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲، حدود ۷۰۰ هزار نفر (معادل ۱٫۹۲ درصد از رای دهندگان) رای سفید دادند.
در آن مرحله، حدود ۴۶ میلیون فرانسوی برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند که از میان آنها، بیش از ۹٫۷ میلیون نفر رای ندادند و کمتر از ۳۶٫۶ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.