نتایج تازه از نقش آموزش والدین در بهبود ارتباط با فرزندان

۰۹م آذر ،

به گزارش خبرنگار مهر، براساس تحقیقی که توسط دکتر فاطمه محرری مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانش در مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری صورت گرفت، تاثیر مجموعه آموزشی تربیت سازنده در بهبود شیوه های فرزند پروری، کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان و بهبود روابط آنان با والدین مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه که به صورت مداخله ای شاهد دار (پیش آزمون – پس آزمون) بر روی ۶۰ نفر از والدین نوجوانان دختر محصل دبیرستانی در مشهد در دو گروه مورد و شاهد انجام پذیرفت، آموزش روشهای تربیت سازنده در ۶ جلسه دو ساعته ارائه شد.

 

اطلاعات به کمک پرسشنامه های جمعیت شناختی، تواناییها و مشکلات و میزان رضایت شرکت کنندگان و مقیاسهای فرزند پروری، والدبودن، افسردگی، استرس، اضطراب پیش از آغاز و در پایان جلسات جمع آوری شدند و داده ها با آمار توصیفی و تحلیل واریانس ها به کمک SPSS تحلیل شد.

 

براساس نتیجه گیری این تحقیق مداخلات آموزشی تربیت سازنده می تواند سبب بهبود در زمینه های روشهای فرزند پروری والدین، افزایش احساس کفایت آنان و بهبود روابط والدین با نوجوانان و کاهش مشکلات رفتاری آنان شود.

 

در بخشی از این تحقیق که در قالب مقاله نیز در مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چاپ رسیده آمده کیفیت فرزند پروری عامل عمده ای در رشد و تکامل نوجوان است که نامناسب بودن آن در کنار تعارضات خانوادگی و فقدان رابطه گرم و مثبت با والدین عاملی مهم برای ایجاد و باقی ماندن مشکلات هیجانی رفتاری در نوجوانان محسوب می گردد و ارتقاء سطح دانش والدین در زمینه نحوه ارتباط با فرزند نقش موثری در پیشگیری از این مشکلات دارد.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.