نترسید؛ از ایران کمک بگیرید!

مدتی است که صحبت از بحران ناتو در افغانستان و تلاش این سازمان برای خلاص شدن از مخمصه ای که در این کشور به آن دچار شده، به یکی از مباحث روز رسانه ای و تحلیلی تبدیل شده است. در این راستا، روزنامه «تلگراف» با انتشار تحلیلی، لزوم درخواست کمک ناتو از کشورهای تأثیرگذار در منطقه، از جمله ایران را مطرح کرده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه انگلیسی تلگراف در تحلیلی در رابطه با وضعیت ناتو در افغانستان می نویسد ۱۱ سال پیش، در شرایطی که داغ حادثه ۱۱ سپتامبر هنوز تازه بود، آمریکا و انگلیس به افغانستان حمله کردند. آن ها در این مسیر با خشم پیش رفتند، متحدان خود را گرد آوردند و بلندپروازانه اقدام کردند.

اما اینک آن خشم و عصبانیت فروکش کرده، متحدان خود را کنار کشیده اند و بلندپروازی ها نیز از میان رفته است. جنگ افغانستان، به طولانی ترین جنگ در طول تاریخ آمریکا تبدیل شده است.

تلگراف ادامه می دهد هرچند تا زمان رسمی خروج نیروها از افغانستان دو سال دیگر باقی مانده، اما از هم اکنون احساسی مبنی بر به پایان رسیدن زمان به وجود آمده است. به عنوان مثال، ماه گذشته ناتو آموزش نیروهای پلیس افغانستان را متوقف کرد و برخی اقدامات دیگر خود را نیز محدود نمود.

دلیل این امر، تلفات قابل توجهی بوده که طی یک دهه گذشته گریبان نیروهای ناتو را گرفته و در ماه گذشته، به واسطه حملات نیروهای پلیس افغان به همکاران عضو ناتوی خود، به اوج رسیده است.

تحلیلگر این روزنامه انگلیسی معتقد است دلایل بسیار زیادی در این ناکامی دخیل بوده که اقدامات ناکارآمد دولت افغانستان یکی از مهمترین آن هاست. با این حال، وی نقش خود کشورهای عضو ناتو را نیز در این فرایند کم اثر نمی داند.

در حال حاضر، یکی از مهمترین مسائل موجود درباره حضور نیروهای ناتو در افغانستان، این است که هزینه این نیروها از مالیات های مردم در کشورهای غربی، به ویژه آمریکا تأمین می شود. به نوشته تلگراف، ۶۹ درصد از آمریکایی های که در ماه مارس از آن ها نظرسنجی شده، اظهار داشته اند که آمریکا نمی بایست هیچ گاه وارد جنگ در افغانستان می شد. یک نظرسنجی دیگر نیز نشان می دهد ۴۹ درصد از پاسخ دهندگان، خواهان خروج فوری نیروها هستند.

در ادامه این مطلب اشاره شده که هرچند هیچ راه حل آسانی برای این وضعیت وجود ندارد، اما ناتو نباید از کمک خواستن بترسد. در دهه ۹۰، زمانی که طالبان در قدرت بود، سه قدرت منطقه ای، یعنی هند، ایران و روسیه از رقیب طالبان، یعنی اتحاد شمال حمایت می کردند. این یک ترکیب واقعاً نادر از کشورهاست.

طی یک دهه گذشته، ناتو از ترس تحریک پاکستان، از کمک خواستن از هند خودداری کرده است. ایران نیز به دلیل بدگمانی های واشنگتن، از این عرصه برکنار مانده است. روابط آمریکا با روسیه نیز به رغم تلاش اوباما برای «شروع مجدد» همچنان سرد باقی مانده است. با این حال، منفعت هر سه این کشورها با وجود یک افغانستان باثبات و طالبان ضعیف گره خورده است.

این روزنامه انگلیسی درباره نقش ایران می نویسد هرچند ممکن است وارد شدن ایران به این عرصه اندکی عجیب به نظر برسد، اما باید به خاطر داشت که در سال ۲۰۰۱، نیروهای ایرانی با واحدهای ویژه آمریکا علیه طالبان همکاری کردند. آن ها همچنین در آموزش نیروهای افغان نیز نقش آفرین بوده اند.

تلگراف در ادامه به بررسی نقش بالقوه دو کشور دیگر، یعنی هند و روسیه نیز می پردازد و در نهایت، استدلال می کند حضور این بازیگران و استفاده از توان آن ها، یکی از مهمترین عواملی است که می تواند جلوی شکست ناتو را در افغانستان بگیرد.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.