“نتیجه‌گرایی”، عامل اصلی استرس داوطلبان کنکور

۳۱فروردین۱۳،

erfan-1-10.jpg

یک مشاور تحصیلی تاکید کرد: ‌با نزدیک شدن زمان کنکور، والدین باید مواظب رفتارهای عملی و کلامی خود با فرزندانشان باشند.

جمشید کمایی در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان، با بیان این مطلب اظهارکرد: با نزدیک شدن به زمان کنکور، داوطلبان ممکن است دچار استرس و اضطراب شوند وبه‌ طور معمول نزدیک‌شدن به کنکور با ایجاد استرس، مشکلاتی برای داوطلبان ایجاد می‌کند که فعالیت درسی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

وی افزود: توقع بیش از حد والدین از فرزندان هم از دیگر عواملی است که سبب ایجاد این استرس در داوطلبان می‌شود و احساس اینکه نتوانند به این تقاضای والدین خود پاسخ دهند آن‌ها را تحت فشار و استرس روحی قرار می‌دهد.

این مشاور تحصیلی ادامه‌ داد: والدین باید به جای تشویق به نتیجه مطلوب خود، فرزندانشان را به فعالیت‌های درسی تشویق کنند، یعنی والدین باید با اقرار به تلاش و کوشش فرزند خود، آن‌ها را تشویق و احساس آرامش را در آن‌ها ایجاد کنند.

کمایی با بیان اینکه والدین معمولا از بیان اینکه نتیجه مهم نیست و یا بی‌تفاوت نشان‌ دادن خود نسبت به نتیجه کنکورخودداری می‌کنند، تصریح کرد: آنان گمان می‌کنند این کار سبب القای بی‌تفاوتی به فرزندشان، نسبت به کنکور و نتیجه آن، ورود به دانشگاه و در نهایت کاهش بازدهی و تلاش فرزندان در فرآیند درسی می‌شود، در حالیکه عکس این قضیه صحت دارد و این مسئله با کاهش استرس و بار روانی داوطلب، سبب ادامه فرآیند درسی و در نهایت کسب نتیجه بهتر خواهد شد.

وی دربارهٔ دیگرعوامل القای استرس به داوطلبان کنکور گفت: موضوعی که از همه مهم‌تر است، نتیجه‌گرایی است؛ نکته‌ای که باید خانواده‌ها در آستانه کنکور به آن‌ توجه کنند؛ زیرا با مطرح کردن این واژه توسط والدین، داوطلبان دچار استرس می‌شوند.

این مشاور تحصیلی پیشنهاد کرد: والدین باید در زمان باقی‌مانده تا کنکور، محیط آرامی را به‌ دور از تنش و فشار روانی برای فرزندان خود فراهم کنند و از وارد کردن استرس‌ مداوم به آن‌ها اجتناب کنند داوطلبان نباید دچار استرس شوند، زیرا براساس اعلام مسوولان سازمان سنجش ظرفیت پذیرش به تعداد داوطلبان در دانشگاه‌ها وجود دارد، بنابراین داوطلبان باید تنها تمرکز خود را به کسب رتبه برتر و ورود به دانشگاه مورد علاقه‌ خود معطوف کنند.

وی در پایان افزود: پیشنهاد می‌شود داوطلبان در ۴۸ ساعت پیش از برگزاری کنکور آرامش خود را حفظ و استرس خود را کنترل کنند و به کارهای روزمره‌ از قبیل استراحت و تفریح بپردازند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.