نجات حیوانات آزمایشگاهی با ریزشبیه سازهای اندام‌های بدن

دیده بان حقوق حیوانات: مغز مصنوعی در ابعادی کوچکتر از یک دانه برنج، قلب در اندازه یک کارت حافظه کوچک و سایر ریزتراشه های اندامی، پروژه ای است که می‌تواند آزمایش نسل جدید داروها در محیطی کاملا مشابه بدن انسان را فراهم کند.

به گزارش ایسنا پروژه تحقیقاتی «تراشه های اندامی برای آزمایش دارو» امکان تحقیقات در یک میکرومحیط از اندام های مختلف بدن انسان را فراهم می کند.

بر خلاف سایر پروژه های طراحی اندام های انسانی بر روی ریز تراشه، در این برنامه، محققان ۱۰ اندام مختلف بدن انسان را طراحی کرده و آنها را به یکدیگر متصل می کنند تا عملکردی مشابه بدن پیدا کنند؛ همچنین برنامه نرم افزاری برای جریان یافتن مایع درون این اندام طراحی خواهد شد.

«جان ویکسوو» سرپرست پروژه تحقیقاتی Tissue Chip for Drug Testing تأکید می کند: توسعه مدل عملکردی از مغز انسان حاوی نورون ها، موانع موجود بین خون، مغز و مایع مغز- نخاعی با استفاده از سلول های کاملا انسانی، یک پیشرفت بنیادی در مطالعه بدن و آزمایش داروهای جدید ایجاد خواهد کرد.

این پروژه در صورت عملی شدن می تواند نوید دهنده خلاصی حیوانات آزمایشگاهی از آزمایش داروهای مختلف باشد.

محققان تأکید می کنند بدن حیوانات آزمایشگاهی از جمله موش، در برابر بیماریهای انسانی عملکرد مشابهی مانند بدن انسان ندارند و به همین دلیل ۳۰ درصد از آزمایشات بالینی داروها بر روی انسان با شکست مواجه می شود.

در این پروژه تحقیقاتی عظیم، محققان موسسه Wyss دانشگاه هاروارد و دانشگاه های کورنل، واندربیت، کالیفرنیا برکلی و جان هاپکینز مشارکت دارند و سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) با همکاری موسسه تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) بودجه ۷۰ میلیون دلاری آن را تأمین می کنند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.