نجات منطقه یورو با یورو ۲۰۱۲

جام جم آنلاین: تحقیقی با عنوان” سوکرنومیکز”( تلفیقی از واژگان فوتبال و اقتصاد) انجام شده که اختصاص به رقابت های یورو ۲۰۱۲ در لهستان و اوکراین دارد که از روز جمعه آغاز شده و در آن چندین سناریو پیرامون یک پرسش ارائه شده است : پیروزی چه کشوری دوباره اقتصاد اروپا را به حرکت درمی آورد؟

به گزارش روز شنبه جام جم آنلاین به نقل از لکسپانسیون،  اقتصاددانانی که مدعی اند کارشناسان بی چون و چرای فوتبال هستند در رابطه با پرسش “پیروزی چه کشوری دوباره اقتصاد اروپا را به حرکت درمی آورد؟ ” معتقدند که چند تیم به هیچ عنوان نباید پیروز این رقابت ها شوند. انگلستان، دانمارک و سوئد ( انگلستان و سوئد با فرانسه هم گروه هستند) از جمله تیم هایی هستند که نباید فاتح رقابت های یورو ۲۰۱۲ شوند. چرا؟ چون این کشورها عضو حوزه واحد پولی یورو نبوده و پیروزی آنها موجب تحریک بیشتر بدبینی به یورو می شود.

بنابر این آیا یکی از کشورهای دچار بحران مالی مانند اسپانیا، یونان یا پرتغال باید فاتح شوند؟  تحلیلگران با این سناریو به هیچ عنوان موافق نیستند زیرا این کشورهای حاشیه ای که در رکود مطلق اقتصادی قرار دارند پیش از این از کشورهای به اصطلاح “با ثبات تر” کمک مالی دریافت کرده اند، پس تاثیر پیروزی آنها اندک بوده و شوک اطمینان بخشی از سوی آنها برای حل مشکلات مالی شان کافی نخواهد بود.

اما در عوض پیروزی یکی از کشورهای “با ثبات تر” دقیقا اقتصاد را به حرکت درآورده و شبح رکود را دور می کند. در میان این کشورها می توان از آلمان، ایتالیا، هلند و فرانسه نام برد.

از این ناحیه می توان خبر خوش را شنید،‌به گفته کارشناسان : فرانسه باید برنده شود. نه برای ورزش ، خیر ، برای اروپا. توضیح آن ساده است: در این گروه شامل چهار کشور، فرانسه بیش از همه به خط قرمز نزدیک است.

 بنابر این می توان نتیجه گرفت که یک پیروزی بزرگ ورزشی یک تجدید اعتماد در پی خواهد داشت و فرانسه دستکم برای مدت زمانی  از منطقه آشوب ها دور خواهد شد.

با این حال، برخی اقتصاددانان بر اساس الگوهای ریاضی پیش بینی های مخاطره آمیزی کرده اند. به عنوان مثال ، یونیکردی پیش بینی کرده در مرحله نیمه نهایی پرتغال با اسپانیا و آلمان با انگلستان روبرو می شوند.

دکابانک هم به شیوه دیگری به همین نتیجه رسیده است. این بانک آمار ۱۲۴ بازی در چهار رقابت های قبلی یورو را جمع بندی کرده و براساس سیستمی که در شطرنج مورد استفاده قرار می گیرد تیم ها را رتبه بندی کرده است.

نتیجه مجموع این تحقیقات نشان می دهد که آلمان، اسپانیا و هلند سه کشوری هستند که بیش از همه شانس پیروزی در این رقابت ها را دارند. در واقع ، سه تیم فینالیست آخرین یورو( آلمان – اسپانیا) و آخرین جام جهانی( اسپانیا – هلند). بدون شک، فرانسه در میان آنها نیست، اما می توان دستکم به یک نکته دلخوش بود که هر سه کشور عضو حوزه یورو هستند. مترجم: بهرام افتخاری.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.