نجات ۲۲۰ هزار کودک از خطر نابینایی/ تمدید طرح غربالگری چشم

۲۸ آبان ،
ممتاز نیوز :رئیس مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی از تمدید طرح غربالگری بینایی تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: با توجه به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم تا کنون ۲۲۰ هزار کودک ۳ تا ۶ سال نابینا و حاوی اختلال بینایی شدید شناسایی و درمان شدند.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر کاظم نظم ده در نشست خبری روز یکشنبه افزود: اجرای طرح غربالگرایی تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال تا پایان آذر ادامه دارد.

وی گفت: این طرح بیش از ۱۶ سال است که در کشور اجرا شده است و در این مدت بیش از ۲۲ میلیون کودک در طرح غربالگرایی تنبلی چشم شرکت کرده‌اند و در سال پیش نیز بیش از۶۳ درصد از کودکان ۳ تا ۶ سال تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند که قصدداریم با توجه به ظرفیت‌های موجود امسال این میزان را به ۹۲ درصد برسانیم.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال جاری بیش از ۵۱ هزار پایگاه غیر دائم و ۶۳۵ پایگاه دائم در سراسر کشور آمادگی برگزاری طرح غربالگرایی تنبلی چشم را داشتند. ضمن اینکه تعداد دستگاه‌های امسال نیز نسبت به سال پیش افزایش پیدا کرده است.
 
وجود ۱۲۳ دستگاه تخصصی غربالگری بینایی کودکان
 
به گفته وی، در حال حاضر ۱۲۳ دستگاه در کشور وجود دارد که طرح غربالگرایی تنبلی چشم را برای کودکان زیر ۳ سال انجام می‌دهند و بنا داریم تا سال آینده تعداد این دستگاه‌ها را افزایش دهیم. رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: با اجرای طرح غربالگرایی تنبلی چشم از بروز نابینایی و اختلالات نابینایی بیش از ۲۲۰ هزار کودک در طی سالهای اخیر جلوگیری شده است. وی ادامه داد: در سال ۹۰ حدود ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار کودک در طرح غربالگرایی قرار گرفتند که البته خانواده‌ها در مناطق روستایی بیشتر از این طرح استقبال کردند.
 
 نظم ده از آموزش مربیان مهد، کارشناسان بینایی سنجی و همچنین چشم پزشکان خبر داد و گفت: در طرح غربالگرایی تنبلی چشم  خدمات سطح ۲ که ارجاع به چشم پزشک است کاملاً رایگان است و در سطح یک نیز سعی می‌شود خانواده‌هایی که نیازمند باشند را کمک کنیم.
 
پوشش ۹۲ درصدی بینایی سنجی کودکان در سال آینده
 
وی با تأکید بر اینکه هیچ مرکز دولتی و خصوصی حق دریافت پول بیشتری را در طرح غربالگرایی تنبلی چشم ندارد خاطر نشان کرد: چنانچه خانواده‌ها با هر گونه شهریه اضافی از سوی مراکز روبه‌رو شدند می‌توانند آن را گزارش تفسیری دهند.رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: هیچ طرح غربالگرایی در دنیا ۱۰۰درصد انجام نمی‌شود ولی ما بنا داریم تا اواخر آذر این طرح را تا ۹۲ درصد در سطح کشور اجرا کنیم.
 
وی گفت: بینایی سنجی در مناطق برخوردار از طریق دستگاههای دولتی ۱۹۰۰ و دستگاه خصوصی نیز ۴۸۰۰ تومان است و همچنین روش غیر از دستگاه در مراکز دولتی ۹۰۰ و در مراکز خصوصی ۱۶۰۰ تومان است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.