نحوه اعتراض به انتخابات شوراهای اسلامی کشور مشخص شد

۲۷م اسفند ،

نمایندگان مجلس نحوه اعتراض به انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانیممتازنیوز، نمایندگان مجلس در نوبت عصر جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۷ اسفندماه‌) ماده ۶ طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را بررسی و تصویب کردند.  
 
براین اساس ماده ۸۰ قانون مذکور و تبصره یک آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

مصوبات کلیه شوراهای موضوع این قانون در صورتی که پس از دو هفته از تاریخ ابلاغ مورد اعتراض قرار نگیرد، لازم‌الاجرا است و چنانچه مسئولان ذیربط آنرا مغایر با قوانین و مقررات کشور و یا خارج از حدود وظایف و اختیارات شوراها تشخیص دهند، حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ مصوبه می‌توانند با ذکر مورد و به طور مستقل اعتراض خود را به شورای اسلامی اعلام و درخواست تجدید نظر کنند.  
 
همچنین شورا موظف است ظرف ۱۰ روز از تاریخ وصول اعتراض، تشکیل جلسه دهد و به موضوع رسیدگی و اعلام نظر کند.  
 
در صورتی که شورا در بررسی مجدد از مصوبه مورد اختلاف عدول نکند، با درخواست رسمی مقام صلاحیت‌دار معترض که حداکثر باید ظرف دو هفته پس از اعلام کتبی شورا صادر شود، موضوع توسط آن مقام صلاحیت‌دار به هیئت حل اختلاف ذیربط ارجاع می گردد و هیئت مذکور مکلف است ظرف ۲۰ روز به موضوع، رسیدگی و اعلام نظر نماید. در صورت عدم اعلام نظر هیئت در مدت مذکور مصوبه شورا لازم‌الاجرا است.  
 
تبصره ۱- اعتراض در مورد مصوبات شورای اسلامی روستا، و بخش توسط بخشدار یا شورای اسلامی شهرستان، در مورد مصوبات شوراهای اسلامی شهر و شهرستان توسط فرماندار یا شورای اسلامی استان، در مورد مصوبات شورای اسلامی استان توسط استاندار، مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط یا شورای عالی استان‌ها و در مورد مصوبات شورای عالی استان‌ها توسط وزیر کشور یا عالی‌ترین مقام دستگاه‌های ذیربط صورت می‌گیرد. شوراهای موضوع این تبصره مکلف‌اند تا یک نسخه از مصوبات خود را ظرف یک هفته برای شورای واجد صلاحیت اعتراض به مصوبات آنها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط که مصوبه مربوط به آنها می‌باشند ارسال کنند.  
 
این مصوبه با ۱۰۹ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از مجموع ۱۲۹ نماینده حاضر به تصویب رسید.  
انتهای پیام/  


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.