نحوه منفجر شدن بمب اتم! + عکس

۳۱فروردین۱۳،

در بخشی از کپسولی که بمب تویش است لوله‌ای که «لوله توپی» نامگذاری شده وجود دارد. از این لوله اولین نوترونها خارج می‌آیند. در برخورد این نوترونها به هسته ها شکافت هسته‌ای ایجاد شده…

در بخشی از کپسولی که بمب تویش است لوله‌ای که «لوله توپی» نامگذاری شده وجود دارد. از این لوله اولین نوترونها خارج می‌آیند. در برخورد این نوترونها به هسته ها شکافت هسته‌ای ایجاد شده و سه عدد نوترون و مقدار متنابهی انرژی خارج می‌شود. این را رآکسیون هسته‌ای نیز می‌گویند. این رآکسیون ها در داخل بمب در مدت تقریبا یک میلیونیم ثانیه رخ می‌دهند. سببش روشن است. اگر فرض کنید که در داخل حوض آبی جلبکی روئیده باشد و با فرض اینکه یک ماه طول بکشد که حوض پر شود و هر روز این جلبک ها دو برابر خودشان را تولید کنند.

یک روز پیش از اینکه حوض پر شود، یعنی روز ۲۹ ام تنها نصف حوض پر است. فردای آن روز یعنی روز ۳۰ ام تمامی‌حوض پر می‌شود. این عمل در رآکسیونهای هسته‌ای نیز صادق است. نوترون اول سه نوترون و سه نوترون تازه ۹ نوترون و سپس ۲۷ و ۸۱ و … و سرعت این عمل آنقدر بسیار است که انفجار اجتناب ناپذیر می‌شود. دما از ۲۷ درجهٔ هوای هیروشیما به ۱۰۰ درجه و سپس ۱۰۰۰، ۵۰۰۰، ۶۰۰۰ (دمای سطح خورشید) و بالاخره به چندین میلیون درجه می‌رسد که گرمائی معادل گرمای داخل خورشید است.

این انرژی گرمائی بایستی هر چه زودتر خارج شود که در ابتدا به صورت اشعهٔ X و پس از یک لحظه آرامش تبدیل به کوهی از آتش و گرما می‌شود. این حالتی است که ما تازه قادر به ملاحظهٔ انفجار می‌شویم. نیم ثانیه بعد دما به بالاترین حد خود میرسد که سه ثانیه پس از آن خاموش می‌شود. این حرارت سبب حرکت سریع هوا شده و یک خلاء تقریبا مطلق در مرکز انفجار بوجود میآورد.

بازگشت مجدد هوا آنقدر سریع است که از هر توفانی قوی تر است و سبب ویرانی تمامی‌بنا ها، جاده ها، اتومبیل ها، پارک ها و بویژه نابودی آدمیان می‌شود. در رآکتورهای هسته‌ای این راکسیونها را مهار می‌کنند. بطوری که با فرو کردن صفحه هایی که بتواند نوترونها را جذب کند (مثلا کادمیم( در داخل محلول اورانیم و آب قرار می‌دهند تا اینکه انرژی به سرعت آزاد نشود و انفجار صورت نگیرد. در حقیقت رآکتور را کنترل می‌کنند. ولی انرژی آزاد شدهٔ لازم آب موجود در رآکتور را به جوش می‌آورد و بخار حاصل از آن از طریق لوله‌ای به توربین منتقل می‌شود و سبب چرخش توربین شده و الکتریسیته تولید می‌شود. بخار موجود در این پروسه و همچنین با عبور لوله‌های سرد از داخل آن سرد شده و مجددا وارد رآکتور می‌شود

 ارسالی کاربران

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. ؟:

    فکر کن خودت یه روز دستور پرتابشو بدی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.